Viitorul educației este tech sau deloc: integrarea AI în procesul de învățare, o provocare majoră
DIGITALIZARE. Într-un context global în care tehnologia devine omniprezentă, viitorul educației este, inevitabil, legat de tehnologie, iar inteligența artificială (AI) va avea un rol esențial. Expertul în tehnologie Dan Cadar, editor coordonator al hub-ului tech Zona IT, a subliniat într-un interviu pentru AGERPRES că integrarea AI în învățământ nu doar că este o provocare, dar și o necesitate iminentă pentru viitorul apropiat și pe termen lung.
Rolul tehnologiei în educație: de la memorare la conexiuni
Potrivit lui Dan Cadar, tehnologia nu mai este doar un „suport” pentru învățare, ci influențează fundamental modul în care se desfășoară procesul de educație. Dispozitivele smart, tabletele, tablele interactive și, în viitor, inteligența artificială, transformă felul în care elevii și studenții asimilează informația. „Conexiunile între informații sunt mai importante decât memorarea acestora”, a explicat Cadar, subliniind că abilitatea de a căuta eficient și de a face conexiuni între date a devenit mai importantă decât simpla reținere de informații.
Inteligența artificială, viitorul educației
În opinia lui Cadar, inteligența artificială va schimba radical modul în care se învață. „Procese fundamentale ale învățării vor fi simplificate de AI”, spune el, oferind exemplul „footwork-ului” studenților, cum ar fi necesitatea de a învăța tehnici inutile atunci când tehnologia poate face acest lucru mai eficient. „Nu există alternative de tipul ‘aleg să mă opun utilizării internetului sau a inteligenței artificiale’. Este cu ele sau deloc”, adaugă el.
Riscurile și beneficiile tehnologiei în educație
Un alt subiect de dezbatere publică este impactul negativ al tehnologiei, cum ar fi reducerea concentrației sau expunerea prelungită la ecrane. Cu toate acestea, Cadar atrage atenția asupra avantajelor: dezvoltarea multitasking-ului, creșterea eficienței și a vitezei de rezolvare a sarcinilor. „Este ca atunci când ai un calculator pe telefon – nu mai are rost să faci manual un calcul complicat. Tehnologia îți permite să te concentrezi pe problema de ansamblu.”
Provocări și perspective: tehnologie fără conținut nu înseamnă progres
Cu toate că multe școli au implementat tablete și table interactive, Cadar subliniază că dotarea sălilor de clasă cu dispozitive inteligente nu este suficientă. „Tabletele și tablele inteligente sunt doar niște suporturi, nu un scop în sine. Important este să dezvoltăm materiale didactice și metode de predare care să valorifice aceste unelte”, spune el, referindu-se la aplicații, teste interactive și alte soluții digitale care să sprijine procesul educațional.
Viitorul educației este indisolubil legat de tehnologie, iar integrarea inteligenței artificiale va reprezenta provocarea majoră. „Viitorul învățământului este tech sau deloc”, concluzionează Dan Cadar, subliniind că rezistența la schimbare nu va opri progresul tehnologic, ci va accentua nevoia de adaptare la noile realități educaționale.