Ziua Internațională a Limbii Materne 2025 – 25 de ani de promovare a diversității lingvistice

EVENIMENT. Ziua Internațională a Limbii Materne este celebrată anual pe 21 februarie, având ca scop promovarea diversității lingvistice și culturale, precum și încurajarea multilingvismului. Proclamată de UNESCO pe 17 noiembrie 1999, această zi a fost recunoscută oficial de Adunarea Generală a Națiunilor Unite, care a declarat și anul 2008 drept Anul Internațional al Limbilor.
Limbile joacă un rol esențial în educație, dezvoltare durabilă și păstrarea identității culturale. În prezent, există aproximativ 8.324 de limbi vorbite la nivel global, însă multe dintre ele sunt în pericol de dispariție din cauza globalizării și schimbărilor sociale. Protejarea dreptului de a învăța în limba maternă este crucială, deoarece studiile arată că elevii care sunt educați în limba lor maternă sunt mai implicați, înțeleg mai bine conceptele și își dezvoltă abilități superioare de gândire critică. Educația multilingvă, mai ales pentru limbile minoritare și indigene, ajută la consolidarea relației dintre educație și cultură, sprijinind astfel societăți mai incluzive și echitabile.
În 2025, marcăm un sfert de secol de la proclamarea acestei zile internaționale. Această aniversare subliniază eforturile continue pentru conservarea diversității lingvistice și promovarea educației în limba maternă. Evenimentul oferă o oportunitate de a reflecta asupra progresului realizat, de a reînnoi angajamentele și de a evidenția rolul limbii materne în educație, păstrarea patrimoniului cultural și construirea unei societăți mai pașnice și durabile.
Pentru a celebra această zi, UNESCO va organiza două evenimente la sediul său din Paris:
• Ziua Internațională a Limbii Materne 2025
20 februarie 2025, ora 10:00 – 21 februarie 2025, ora 18:00 (ora Parisului)
Sediul UNESCO, Paris
Limbi oficiale: arabă, chineză, engleză, franceză, rusă, spaniolă
• Conferința „Tehnologii lingvistice pentru toți”
24 februarie 2025, ora 9:00 – 26 februarie 2025, ora 18:00 (ora Parisului)
Sediul UNESCO, Paris (format hibrid)
Limbi oficiale: engleză, spaniolă, franceză
Limbile au un impact profund asupra identității, comunicării, integrării sociale și dezvoltării, însă multe dintre ele sunt amenințate cu dispariția. UNESCO estimează că, deși există aproximativ 8.324 de limbi vorbite sau semnate, doar 7.000 sunt folosite activ, iar mai puțin de 100 sunt utilizate pe scară largă în lumea digitală. În fiecare lună, o limbă dispare, ceea ce înseamnă pierderea unei părți importante din diversitatea culturală și moștenirea intelectuală a umanității.
Limbile locale, în special cele ale minorităților și popoarelor indigene, sunt esențiale pentru menținerea diversității culturale și pentru promovarea unei dezvoltări sustenabile. În acest sens, UNESCO își reafirmă angajamentul de a sprijini educația multilingvă și conservarea tuturor limbilor vorbite la nivel global.
Obiectivele și impactul Zilei Internaționale a Limbii Materne
Ziua Internațională a Limbii Materne este un prilej de a evidenția importanța limbilor în dezvoltarea societății. Aceasta contribuie la:
• Promovarea diversității culturale și dialogului intercultural
• Consolidarea cooperării internaționale pentru protejarea limbilor
• Asigurarea accesului la educație de calitate pentru toți
• Construirea unor societăți mai incluzive și echitabile
• Conservarea patrimoniului cultural și lingvistic al umanității
• Mobilizarea liderilor politici și instituțiilor pentru dezvoltare durabilă
Zile internaționale relevante pentru diversitatea lingvistică și educație
• 24 ianuarie – Ziua Internațională a Educației
• 21 mai – Ziua Mondială a Diversității Culturale pentru Dialog și Dezvoltare
• 9 august – Ziua Internațională a Popoarelor Indigene
• 8 septembrie – Ziua Internațională a Alfabetizării
• 23 septembrie – Ziua Internațională a Limbilor Semnelor
• 30 septembrie – Ziua Internațională a Traducerii
Aceste zile internaționale subliniază importanța limbilor și educației în dezvoltarea durabilă, drepturile fundamentale și promovarea dialogului intercultural.