120 de miliarde de lei investiții în infrastructură în 2023: planuri și priorități

INVESTIȚII. Guvernul României, condus de premierul Marcel Ciolacu, a aprobat o suplimentare semnificativă a bugetului de stat, alocând încă 2,7 miliarde de lei pentru investiții în infrastructură. Această decizie duce totalul investițiilor în acest sector crucial la impresionanta sumă de 120 de miliarde de lei pentru anul 2023.

Bugetul suplimentar și destinațiile fondurilor
Din suplimentarea de 2,7 miliarde de lei, 1,85 miliarde sunt credite bugetare din Fondul de rezervă, destinate susținerii proiectelor de infrastructură finanțate din fonduri europene, prin Programul Transport 2021-2027. Restul de 840 de milioane de lei sunt alocate Ministerului Transporturilor și Infrastructurii (MTI) pentru a îndeplini jaloanele din Planul Național de Redresare și Reziliență (PNRR) legate de dezvoltarea rețelei de metrou în București și Cluj-Napoca.

La 5 iunie, lucrările pentru noua linie de metrou din Cluj-Napoca au început, marcând un pas important în dezvoltarea transportului public urban în România. Prim-ministrul Marcel Ciolacu a fost prezent la inaugurare, subliniind importanța acestui proiect pentru oraș.

Proiecte prioritare și rețele de transport
Noile fonduri alocate vor susține în mod semnificativ continuarea și finalizarea construcției de autostrăzi și drumuri expres, esențiale pentru conectarea provinciilor istorice ale României. Printre proiectele prioritare se numără:

Loturile 1, 4 și 5 ale Autostrăzii Sibiu-Pitești
Autostrada A0 București-Sud și proiectele conexe
Drum de mare viteză Pitești-Craiova
Autostrada Transilvania
Loturile 2 și 3 ale Autostrăzii Pitești-Sibiu
Centura București și drumuri de conectivitate
Autostrada Tg. Mureș – Tg. Neamț – Iași – Ungheni

Aceste proiecte sunt esențiale pentru îmbunătățirea rețelei de transport a României, reducerea timpilor de călătorie și creșterea siguranței rutiere.

Dezvoltarea Portului Constanța
Un alt aspect important al programului de investiții în infrastructură al Guvernului Ciolacu este extinderea și modernizarea Portului Constanța. Cu o alocare de peste 1,5 miliarde de euro, proiectele vizează crearea unor dane de mare adâncime, terminale specializate pentru nave de mare capacitate și modernizarea infrastructurii feroviare și rutiere adiacente.

Rolul regional al României
Potrivit analizei realizate de Frames, Portul Constanța are potențialul de a deveni un hub strategic regional de comerț și logistică pentru Europa Centrală și de Est, facilitând reconstrucția Ucrainei și contribuind la comerțul pe axa Est-Vest. Portul este inclus în două dintre cele nouă coridoare ale rețelei transeuropene de transport (Ten-T): Orient-Estul Mediteranei și Coridorul Dunăre-Rin.

Intrarea României în spațiul Schengen maritim și aerian la 31 martie a acestui an reprezintă un alt atu major, iar eliminarea controalelor la frontierele terestre ar putea stimula și mai mult comerțul cu partenerii din Uniunea Europeană.

Perspective pentru viitor
Conform estimărilor firmei de consultanță EY România, țara noastră are potențialul de a atrage investiții de 10 miliarde de euro în următorii cinci ani pentru dezvoltarea de spații logistice și industriale, atât din fonduri private, cât și din investiții publice. Un procent de 56% dintre companiile străine intenționează să își extindă operațiunile în România, în ciuda provocărilor de securitate din regiune.

Investițiile masive în infrastructură anunțate de Guvernul Ciolacu reprezintă un pas important în modernizarea României și în creșterea competitivității economice. Prin îmbunătățirea rețelei de transport și dezvoltarea portului Constanța, România își consolidează rolul de hub regional și își pregătește terenul pentru o creștere economică sustenabilă pe termen lung.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Ultimele articole

Articole Similare