6 luni de război în E-commerce – Revenirea și creșterea numărului și a valorii medii a comenzilor

COMERȚ. Sfârșitul lunii august marchează jumătate de an de la începutul unui conflict cu efecte globale care s-au reflectat și în dinamica comerțului electronic. Trendul ascendent de la începutul anului 2022, brusc întrerupt în ultima săptămână a lunii februarie, a fost reluat treptat, atingând un vârf al numărului de comenzi plasate în luna mai, arată datele culese la nivelul a peste 1.500 de magazine online care utilizează MerchantPro, un furnizor de soluții SaaS pentru comerțul electronic.
În consecință, în perioada analizată, creșterea anuală a numărului de comenzi plasate a fost de peste 10%, cu un vârf de 24% în luna menționată. Valoarea medie a comenzii a fost de 52 de euro, o creștere de 8% față de anul precedent.
 
Impactul conflictului din Ucraina s-a reflectat pentru prima dată în achizițiile clienților finali, care au scăzut brusc cu peste 20% în ultima săptămână a lunii februarie. Chiar și în aceste condiții, la nivel de lună s-a înregistrat o creștere de aproape 15% a numărului de tranzacții și o creștere de peste 30% a valorii acestora. Tendința ascendentă a fost mai temperată în lunile următoare, dar a menținut o valoare medie de +11% YOY. Cea mai scăzută creștere a fost înregistrată în martie, din cauza incertitudinilor geo-politice, și cea mai mare în mai, când numărul comenzilor plasate la peste 1.500 de magazine care folosesc MerchantPro a crescut cu 24% față de mai 2021.
 
O creștere a fost percepută și a comenzii medii – care în perioada analizată a atins constant valori similare perioadelor de vârf din 2021, dar și a valorii lor totale, care a crescut cu peste 20% în perioada februarie – august, față de perioadă similară din 2021.
 
„Era de așteptat ca actualul context politico-economic să aibă un impact asupra economiei globale și asupra comerțului electronic din România, iar efectele s-au văzut mai întâi la nivelul clientului final, care a încetinit brusc ritmul achizițiilor, dar pentru o scurtă perioadă de timp. Apoi se poate observa impactul dinamicii prețurilor globale, creșterile de preț la transporturi, utilități, materii prime care se reflectă în valoarea totală a comenzilor, care au crescut într-un ritm mai rapid decât tranzacțiile. Totuși, este evident că românii rămân fideli comportamentului de consum digitalizat adoptat în ultimii doi ani, alegând din ce în ce mai des să cumpere online”, a declarat Arthur Rădulescu, CEO MerchantPro.
 
În ceea ce privește retaileri, mai ales în ultimele trei luni, marcate organic de o întârziere a comenzilor din cauza perioadei de vacanță, se remarcă o tendință de consolidare a prezenței online în zona backend, cu optimizări și automatizări care pregătesc magazinele pentru perioadele de vârf – discount sezon, Black Friday și sărbători de iarnă.
 
„Ținând cont de perioada prin care trecem, când provocările menținerii unui business profitabil sunt evidente, la nivelul magazinelor de pe platformă au apărut tot mai multe solicitări de automatizare a proceselor, optimizare a fluxului de back-office, integrări ERP, creșterea vitezei de încărcare a site-ului cu impact direct în economia de afaceri, în conversie și reținere. Conflictul din Ucraina a venit cu incertitudini, cu riscuri, consumatorii au devenit mai exigenți cu achizițiile online, mai atenți. Prin urmare, se pune accentul pe creșterea indicatorilor de profitabilitate ai magazinelor online, iar efortul nostru a fost, desigur, să sprijinim optimizarea platformei, să fim proactivi și cu un pas înaintea concurenței”, a mai spus Arthur Rădulescu.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată.

Ultimele articole

Articole Similare