600 de camere radar fixe în acest an – Cum vor funcționa acestea și cum se vor da amenzile

TRAFIC. Ministrul de Interne Lucian Bode a anunţat la începutul anului că va monta 600 de camere de monitorizare – radar fixe, pe cele mai aglomerate drumuri din țară: DN1 – Valea Prahovei, DN 7 – Valea Oltului și A2 – București-Constanța.
„400 din cele 600 de camere sunt moderne, au posibilitatea să citească numărul de înmatriculare și să transmită automat în dispecerat dacă nu are certificat, dacă are ITP”, spunea la acel moment ministrul de Interne.
„Ani de zile a existat o nehotărâre în a monta radare fixe. În luna mai a fost adoptată Strategia Națională pentru Siguranță Rutieră, iar acum sunt pașii premergători aplicării ei în condiții legale. Trebuie armonizată legislația românească pentru a putea folosi radare în momentul în care se acordă sancțiuni. Între ministerul Transporturilor și Interne s-a creat un grup de lucru tehnic și se va stabili cadrul legal care să ne permită emiterea de sancțiuni, amenzile, în baza imaginilor obținute de camerele fixe – radare și camere video”, a declarat Alin Șerbănescu, purtător de cuvânt al CNAIR, citat de Euronews. „Principalele sancțiuni care vor fi acordate vor fi pentru depășirea vitezei, circulația pe contrasens, staționarea în locuri nepermise, neacordarea de prioritate, trecerile prin locuri nepermise, trecerea pe culoarea roșie a semaforului. Toate aceste elemente vor fi prinse într-o lege, care ne va permite să folosim imaginile de pe camerele video”, mai spune acesta.
Noul sistem este similar cu sistemele de supraveghere deja existente, similar cu cel care monitorizează rovinieta. La acest nou sistem va fi același tip de mecanism, camera video va reține imaginea autovehiculului și va trimite imaginea către autoritățile care vor constata abaterea și se va întocmi proces verbal, și se va transmite celui care a săvârșit abaterea.
Polițistul va da amenda.
Până la finalul anului, legislația trebuie finalizată iar apoi va începe montarea celor 500 de camere video fixe și 300 de radare mobile. Sistemul de transmitere a amenzilor va fi gestionat de Poliție.
Există diferențe între radarele fixe și camerele fixe. Camera fixă are acuratețea mai mare decât cea mobilă, însă camerele mobile nu vor sancționa doar excesul de viteză, vor sancționa și alte abateri, precum depășirile hazardate și neacordarea de prioritate. Ambele sisteme trebuie omologate.
„Teoretic sau practic va fi amendat proprietarul, dacă nu se afla acesta la volan, proprietarul trebuie să demonstreze și să indice persoana care conducea. Nu ai cum să filmezi foarte mult în interiorul mașinii să vezi fizionomia celui de la volan. De aceea, pe amendă apare numărul mașinii și numele celui care deține autovehiculul și care apare în baza de date”, a mai precizat purtătorul de cuvânt al CNAIR. Acesta mai spune că în urma unei analize se va stabili cadrul legal privind presemnalizarea radarelor.