90 de ani de la primul zbor peste muntele Everest

ANIVERSARE. Vârful Muntelui Everest, de 8,848 metri, a fost cucerit pentru prima dată pe jos de Tenzing Norgay și Edmund Hillary în 1953. Cu toate acestea el a fost cucerit prin aer cu două decenii mai devreme.
Prima idee a unei expediții aviatice peste Muntele Everest i-a aparținut chimistului britanic, pasionat de alpinism, Alexander Kellas în studiul „The Possibility of Aerial Reconnaissance in the Himalaya” (1918). Douglas-Hamilton era cel mai tânăr comandant de escadrilă din cadrul Royal Air Force; el avea rang nobiliar, fiind Lordul Clydesdale, în calitate de fiu al lui Alfred, al 13-lea duce de Hamilton. A fost comandantul Escadrilei 602 și pilotul șef al expediției aviatice deasupra Muntelui Everest. Locotenentul David Fowler McIntyre făcea parte, de asemenea, din Escadrila 602.
Cu sprijinul financiar al filantropului Lady Houston, expediția Houston Everest a decolat de pe o pista de aterizare lângă Purnea, India, la 8:25 a.m., pe 3 aprilie 1933. Lordul Clydesdale a zburat cu un biplan Westland PV-3 modificat, însoțit de colonelul Stewart Blacker. În urma lor într-un Westland PV-6 a fost locotenentul de zbor David McIntyre și fotograful S.R. Bonnett.
Zborul ar testa nu numai capacitățile mecanice ale biplanurilor la altitudini amețitoare, ci și rezistența piloților în aerul rarefiat și rece.
“După 30 de minute de zbor, am trecut peste Forbesganj, terenul nostru de aterizare de urgență la 40 de mile de Purnea, iar la o înălțime de 19.000 de picioare Everestul a devenit pentru prima dată vizibil deasupra norilor.” Declara la acea vreme Lord Clydesdale.
Membrii echipajului zburau în cabine nedepresurizate și se bazau pe rezervoarele de oxigen pentru a respira.
La un moment dat în zbor, Bonnett a simțit că leșină și a avut dureri puternice în stomac. A întrerupt filmările și s-a așezat în interiorul cabinei, unde a descoperit o fisură la furtunul de oxigen.
A legat rapid o batistă în jurul breșei și și-a putut relua sarcinile fără a-și pierde cunoștința.
Pe măsură ce avioanele se apropiau de Everest, direcția vântului dinspre munte a creat un curent descendent, care a făcut ca avioanele să cadă 1.500 de picioare în timp ce se luptau să urce spre cer.
În ciuda vântului puternic, la 10:05 ambele avioane s-au înălțat la o sută de metri deasupra vârfului. Au petrecut alte 15 minute înconjurând Acoperișul Lumii înainte de a începe călătoria înapoi.
Lord Clydesdale a fost distins cu Air Force Cross pentru conducerea sa în expediție, iar filmarea filmată de Bonnett a fost tăiată în documentarul Wings Over Everest, câștigător al Academiei.