A8 – Autostrada Tîrgu Mureş – Iași, trecută în portofoliul nou-înființatei Companii Naționale de Investiții Rutiere
AUTOSTRADĂ. Știți cum e percepută o urgență în România? Sigur-sigur? – adică sunteți convinși că știți? Păi, uitați un exemplu: în 2016 a fost făcut un proiect de Ordonanță de Urgență. De Urgență, am spus. Adică era urgent. Priviți calendarul. Nu, priviți-l să fiți convinși că ne află în anul de grație 2018. Ei, acea Ordonanță de Urgență de-abia acum a intrat pentru aprobare în Parlament. Despre asta e vorba…
Ce zice Ordonanța aceea de Urgență? Că o entitate a statului, respectiv Compania Naţională de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale (CNADNR), să fie divizată. În urma divizării se creează două entități relativ similare: Compania Naţională de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR) şi Compania Naţională de Investiţii Rutiere (CNIR). De ce ne interesează asta? Simplu, pentru că CNIR-ul ar urma să preia mai multe proiecte de la CNAIR, pe care aceasta n-a reușit să le gestioneze fericit.
Printre proiectele care ar urma să intre în portofoliul CNIR este și realizarea autostrăzii Tîrgu Mureş – Târgu Neamţ – Iaşi – Ungheni, în realizarea căreia doar puțini mureșeni mai cred. Însă noua companie de autostrăzi (CNIR) a devenit operațională (deocamdată doar prin transferurile de personal de la CNAIR, s-au anunțat angajări… asta înseamnă că ceva-ceva s-a mișcat).
Proiectul Autostrăzii A8 Tîrgu Mureş – Iaşi, care ar urma să lege Ardealul de Moldova (a fost denumită Autostrada Est-Vest), a fost blocat, ca urmare a declanşării anchetei DNA referitoare la costul execuției. Cu o lungime de 310 kilometri, costul A8 era estimat în Master Planul General de Transport la 4 miliarde de euro, iar în studiile de fezabilitate la… 9 miliarde de euro.
Din această cauză, decidenți ai Băncii Europene de Investiţii (BEI) le-a cerut oficialilor români să analizeze altă legătură rutieră rapidă între Ardeal şi Moldova (bine, motivația oficială a fost că Autostrada Tîrgu Mureş – Iaşi nu justifică o investiție de 9 miliarde de euro conform studiilor de trafic, fapt care a dus la un alt proiect, Brașov-Iași, care ar avea o lungime mai mare, 337 de kilometri, și ar costa de trei ori mai puțin, respectiv 3 miliarde de euro).
Dacă se va opta pentru edificarea A8 Tîrgu Mureș – Iași, lucrările pot începe cel mai devreme în anul 2020.
Cătălin VISCHI