A8 – Autostrada Tîrgu Mureş – Iași, trecută în portofoliul nou-înființatei Companii Naționale de Investiții Rutiere

0
115

AUTOSTRADĂ. Știți cum e percepută o urgență în România? Sigur-sigur? – adică sunteți convinși că știți? Păi, uitați un exemplu: în 2016 a fost făcut un proiect de Ordonanță de Urgență. De Urgență, am spus. Adică era urgent. Priviți calendarul. Nu, priviți-l să fiți convinși că ne află în anul de grație 2018. Ei, acea Ordonanță de Urgență de-abia acum a intrat pentru aprobare în Parlament. Despre asta e vorba…

 

Ce zice Ordonanța aceea de Urgență? Că o entitate a statului, respectiv Compania Naţională de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale (CNADNR), să fie divizată. În urma divizării se creează două entități relativ similare: Compania Naţională de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR) şi Compania Naţională de Investiţii Rutiere (CNIR). De ce ne interesează asta? Simplu, pentru că CNIR-ul ar urma să preia mai multe proiecte de la CNAIR, pe care aceasta n-a reușit să le gestioneze fericit.

 

Printre proiectele care ar urma să intre în portofoliul CNIR este și realizarea autostrăzii Tîrgu Mureş – Târgu Neamţ – Iaşi – Ungheni, în realizarea căreia doar puțini mureșeni mai cred. Însă noua  companie de autostrăzi (CNIR) a devenit operațională (deocamdată doar prin transferurile de personal de la CNAIR, s-au anunțat angajări… asta înseamnă că ceva-ceva s-a mișcat).

 

Proiectul Autostrăzii A8 Tîrgu Mureş – Iaşi, care ar urma să lege Ardealul de Moldova (a fost denumită Autostrada Est-Vest), a fost blocat, ca urmare a declanşării anchetei DNA referitoare la costul execuției. Cu o lungime de 310 kilometri, costul A8 era estimat în Master Planul General de Transport la 4 miliarde de euro, iar în studiile de fezabilitate la… 9 miliarde de euro.

 

Din această cauză, decidenți ai Băncii Europene de Investiţii (BEI) le-a cerut oficialilor români să analizeze altă legătură rutieră rapidă între Ardeal şi Moldova (bine, motivația oficială a fost că Autostrada Tîrgu Mureş – Iaşi nu justifică o investiție de 9 miliarde de euro conform studiilor de trafic, fapt care a dus la un alt proiect, Brașov-Iași, care ar avea o lungime mai mare, 337 de kilometri, și ar costa de trei ori mai puțin, respectiv 3 miliarde de euro).

 

Dacă se va opta pentru edificarea A8 Tîrgu Mureș – Iași, lucrările pot începe cel mai devreme în anul 2020.

 

Cătălin VISCHI



ATENȚIONARE! * Articolele de pe acest site sunt proprietatea autorului msnews.ro și sunt protejate de Legea nr.8/1996 privind dreptul de autor și drepturile conexe. Conținutul fiecărui articol poate fi preluat în limita a 500 de caractere, cu citarea sursei și inserarea vizibilă a link-ului către articolul respectiv. În caz contrar, autorul textului preluat fără respectarea condițiilor se va adresa instanțelor de judecată. Vă mulțumim pentru înțelegere.

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here