A8 – Informații din subteranul politic al Autostrăzii Tîrgu Mureș – Iași
PROIECT. Surse parlamentare au precizat pentru msnews că, în baza informațiilor oferite de factori decidenți de la Ministerul Transporturilor, proiectul autostrăzii Tîrgu Mureș – Iași – Ungheni (A8) n-are nicio șansă să fie implementat la data anunțată public, respectiv anul 2021.
Stadiul actual al autostrăzii în lungime de 310 kilometri, prezentată de specialiștii europeni în transporturi drept „o alternativă atractivă pentru traficul internaţional de tranzit care se va desfăşura între Coridoarele de Transport Pan-european nr. IV şi IX”, figurează în documentele Companiei Naționale de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR) cu studiu de fezabilitate în curs de finalizare.
În fapt, respectivul SF trebuie actualizat și Ministerul Transporturilor nici nu a organizat licitația pentru completarea SF-ului și proiectare, acest fapt fiind estimat că se va întâmpla spre finalul anului – necesitatea refacerii SF-ului este cauzată de repoziționarea podului de la Ungheni fapt care atrage după sine necesitatea refacerii traseului și implicit a documentației tehnice. În aceste condiții, contractul de reactualizare a SF-ului și proiectarea propriu-zisă a autostrăzii pot fi semnate, în cel mai fericit caz, în primăvara anului viitor.
Inițial, proiectul A8 era estimat la 6,1 miliarde de euro (sumă care figurează și acum pe site-ul CNAIR), însă la finalul anului trecut, parlamentarii au trecut tacit un proiect de lege ce prevedea edificarea A8 cu suma de 8,9 miliarde de lei și durata de finalizare de patru ani.
Deși investiția poate fi cofinanțată din fonduri europene, prin Programul Operațional Infrastructură Mare (POIM) – conform comisarului european Corina Crețu -, Guvernul a decis să edifice A8 printr-un parteneriat public-privat.
msnews