Care este prima icoană care îl reprezință pe Isus
ICONOGRAFIE. Conform unei istorioare, se spune că prima icoană a lui Hristos a apărut în timpul vieții Sale. În această poveste, regele Abgar al Edesei, suferind de lepră, a trimis un slujitor la Mântuitorul pentru a-L ruga să vină să-l vindece. În cazul în care Hristos nu putea să vină, slujitorul, care era totodată pictor, trebuia să realizeze un portret al Mântuitorului la porunca regelui Abgar.
După ce a primit mesajul regelui, Hristos a luat o bucată de pânză albă curată, S-a spălat pe față cu apă și apoi și-a șters chipul cu bucata de pânză. Pe aceasta au rămas impregnate trăsăturile Sfintei Sale Fețe. Această reprezentare a lui Hristos, considerată a fi nefăcută de mână omenească, a fost păstrată la Edesa de-a lungul secolelor și este menționată în lucrări precum “Istoria bisericească” de Evagrie Ponticul (secolul al VI-lea), scrisă de Sfântul Ioan Damaschin (secolul al VII-lea) și de Sfinții Părinți de la Sinodul al VII-lea Ecumenic.
În anul 944, această icoană, numită și “Mahrama,” a fost adusă solemn la Constantinopol. În onoarea acestui eveniment, împăratul Constantin al VII-lea a instituit o slujbă specială și a declarat ziua de 16 august ca sărbătoare a Sfintei Fețe sau a Sfintei Mahrame a Domnului. Această sărbătoare este sărbătorită până în zilele noastre.
Cu toate acestea, în timpul jefuirii Constantinopolului de către cruciați în anul 1204, se presupune că această icoană a fost pierdută, deoarece nu mai există mențiuni despre ea după acea perioadă. Nu trebuie confundată cu celebrul Giulgiu de la Torino, care nu este același lucru cu Mahrama de la Edesa. Giulgiul de la Torino, cunoscut și ca “Pânza Sfântă,” are o origine diferită, fiind asociat cu trupul lui Hristos în mormânt.
În afara icoanei nefăcute de mână omenească, existau și alte reprezentări ale lui Hristos în vechime. Eusebiu de Cezareea, din secolul al IV-lea, menționează existența unei statui a lui Hristos ridicată de către femeia vindecată de scurgerea de sânge (Matei 20-23). Eusebiu afirmă că a văzut portrete ale lui Hristos și ale apostolilor Petru și Pavel, realizate în timpul vieții lor. De asemenea, tradiția atribuie Sfântului Evanghelist Luca crearea primei icoane a Maicii Domnului. Această tradiție este menționată de Teodor “Anagnostul,” lector la Catedrala “Sfânta Sofia” din Constantinopol și istoric din secolul al VI-lea.