CNP-ul fiscal pentru cumpărături – cum vor evita unii români verificările ANAF din e-Factura
FINANȚE. În prezent, facturile B2C (business-to-consumer) pot fi înregistrate în sistemul e-Factura pe baza codului numeric personal (CNP) al persoanelor fizice. Ministerul Finanțelor intenționează însă să introducă un nou tip de cod de identificare fiscală pentru fiecare român, destinat cumpărăturilor online.
Deși înregistrarea facturilor B2C în e-Factura este în prezent opțională, aceasta va deveni obligatorie începând cu 1 ianuarie 2025. Prin acest CNP fiscal, Ministerul Finanțelor va putea monitoriza toate achizițiile online ale românilor. Dacă aceste achiziții includ produse scumpe, există riscul ca ANAF să inițieze controale fiscale. De la 1 iulie 2024, impozitul pe veniturile nedeclarate a crescut la 70%, sporind riscul de verificări.
Pentru a evita supravegherea fiscală, mulți români ar putea prefera să facă cumpărături de pe site-uri din afara țării, unde nu este necesar acel CNP fiscal. Aceasta ar putea afecta negativ magazinele online din România.
Un expert fiscal a glumit la o conferință de specialitate că ar putea folosi CNP-ul unei alte persoane pentru a cumpăra bunuri scumpe. În acest scenariu, persoana respectivă ar putea fi investigată de ANAF și supusă unui impozit de 70% pe veniturile nejustificate.
Este puțin probabil ca ANAF să înceapă verificările imediat după achiziții. Inspecțiile fiscale sunt de obicei inițiate după câțiva ani, când se adună suficiente date. În cazul unor valori mari, se vor percepe dobânzi și penalități.
Specialiștii în fiscalitate consideră că este improbabil ca actuala formă a CNP-ului fiscal să rămână neschimbată. Cel mai probabil, acest cod va fi opțional și folosit de români pentru a obține un credit fiscal. Este posibil ca e-Factura B2C să rămână opțională după 1 ianuarie 2025, fiind dificil să se impună obligativitatea folosirii codului fiscal pentru toate cumpărăturile online.
Introducerea CNP-ului fiscal pentru cumpărături online reprezintă o măsură controversată care ar putea avea multiple implicații pentru consumatori și comercianți. Deși obiectivul este de a reduce evaziunea fiscală, implementarea acestei măsuri în forma actuală ridică multe întrebări și provocări.