DECIZIE – Ce e greșit în anunțul „municipalitatea Reghin vrea să cumpere 10 autobuze hibrid și să modernizeze 4 kilometri de străzi cu 1,3 milioane de euro”
RAPORT NECONFORM. Informația cu titlu de noutate e asta: în Reghin, cu o investiție de 1.350.000 euro, se dorește implementarea unui proiect prin care va fi asigurată mobilitatea în municipiu. Sună bine, nu? Dar cam alambicat. Ia să vedem ce se vrea practic.
E un proiect, pentru care s-a făcut un raport de specialitate, de firma Pontis Concept Design – același sereleu din satul Vama (jud. Satu Mare) ce pare a avea abonament la stabilirea indicatorilor tehnico-economici a lucrărilor din Reghin, lanțul de iubire și compatibilitate datând încă din anul 2015 -, care s-a și plătit și a și fost aprobat de primarița Maria Precup – Consiliul Local urmează să se exprime în acest sens la ședința din această lună.
Un raport făcut „pe genunchi”
Proiectul ăsta zice așa: că se va asigura un serviciu eficient de transport în comun (cu rezultate superioare în privința mobilității, eficienței, reducerii emisiilor nocive de gaze cu efect de seră, dar și a decongestionării traficului) dacă se vor moderniza 4 kilometri de străzi și se vor achiziționa 10 autobuze hibrid. „Halatul” e 29.321.699,82 lei (cu TVA inclus) și durata de execuție e de 16 luni.
Din banii ăștia, modernizarea străzilor ar costa 8,5 milioane de lei, iar autobuzele 20,8 milioane de lei. Pe lângă acești bani, s-ar mai cheltui încă vreo 620.000 de lei pe „hârțogării”, studii, proiecte, verificări, dirigenție de șantier etc. și 1,1 milioane de lei pentru organizare de șantier, taxe, cheltuieli neprevăzute și publicitate (evident, din ce să se-nalțe un primar atât de destoinic, dacă nu prin această sifonare mascată prin „servicii de informare și publicitate” – la acest capitol sunt prevăzuți peste 3.200 de euro, cu marjă de eroare acceptabilă, în baza algoritmului împământenit în Mureș, pe care-l monitorizăm cu atenție și preocupare, v-am putea spune și spre ce entități media merg acești bani, dar nu ăsta e subiectul scrierii).
Ce nu e în regulă? Raportul pare făcut „pe genunchi” (sau „genunche”, ca să cităm un „mare” fost ministru al Educației, Liviu Marian Pop): în studiu nu există nicio calculație profesionistă (științifică ar fi prea mult în accepțiunea unei administrații publice locale atât de „performantă” ca a Reghinului) a rezultatelor investiției: procentul cu care ar crește numărul de pasageri (în special prin accesarea unor bazine de călători din zone în care transportul public nu este, în prezent, opțiunea principală de călătorie), scăderea întârzierilor pe parcurs, creșterea frecvenței autobuzelor.
Practic, s-a trântit o calculație tehnico-economică rigidă a prețului lucrărilor și a achiziției autobuzelor, ura și la gară! Dacă se dorește ca reghinenii să renunțe la deplasarea prin oraș cu autoturismul propriu, fapt care duce la decongestionarea traficului urban, la acest rezultat nu se va ajunge doar prin mărirea flotei, diversificarea acesteia și a traseelor și mărirea frecvențelor. Soluția trebuie să fie una integrabilă la nivel de management de flotă, taxare și informare călători cu sisteme de mobilitate alternative, stipulate într-un Plan de mobilitate urbană care nu cred că există, acesta bazându-se pe studii care oferă soluțiile optime integrate de transport public.
Se dorește trecerea de la motorizare pe Euro VI la cea hibrid, e perfect. Însă firesc ar fi ca această decizie să se bazeze pe un studiu de oportunitate privind modificarea, nu pe un calcul de tipul „Cât costă să cumpărăm autobuze hibrid”. Asta putea să o spună orice angajat al Primăriei de la Achiziții (cerând oferte firmelor de profil și făcând un raport comparativ), nu trebuia plătită special o firmă. De altfel, dacă se dorește achiziția acestor autobuze din fonduri europene, cum ar fi normal (UE finanțând achiziția de autobuze ecologice: electrice, hibride sau cu alimentare cu hidrogen), studiul de trafic e obligatoriu la dosar…
Nu mai vorbim de predicția studiului plătit de municipalitatea din Reghin, în care cele 10 autobuze hibrid ar costa peste 20 de milioane de lei. Un preț din burtă, hazardat. Un autobuz Solaris model Urbino 12 Hybrid, fabricat în Polonia, costă aproximativ 300.000 de euro – adică toate cele 10 autobuze ar costa sub 14 milioane de lei. În concluzie, păstrez rezerve serioase asupra proiectului, mai exact asupra dorinței reale a administrației publice din Reghin de a-l implementa. Cred că s-au cheltuit iar banii degeaba pe facerea, în grabă și nefezabil, a unui proiect despre care se știe că n-o să fie pus niciodată în practică. Și, la final, o analiză a transportului comun actual din municipiul Reghin: de ce e deplorabil?
Transportul în comun în Reghin
Dacă în Tîrgu Mureș, municipiu reședință de județ, transportul public în comun e la standardele de calitate din Era Victoriană – pentru că se circulă la fel de exacrabil ca și cu diligenţa cu abur a lui Goldsworthy Gurney -, de ce ar fi altfel în municipiul Reghin? Nu e. În cel de-al doilea municipiu al județului Mureș, activitatea de transport public urban este prestată de firma autorității publice RAGCL SA.
Pentru că a fost gândită ca o struțo-cămilă (care are în responsabilitate servicii publice fără nimic în comun unul cu altul: transport în comun, salubrizare, administrarea fondului locativ și alte servicii comerciale), firma o duce ca vai mama ei. Autobuzele-s opt la număr, ceea ce n-ar fi grav că n-o fi Reghin vreo metropolă, deci par suficiente pentru traseele care abia însumează 20 de kilometri pe sens. Problema constă cu vechimea parcului auto, unele dintre acestea având venerabila vârstă de 20 de ani în serviciul public.
Pe lângă gradul de confort apropiat de 0 (atâta că nu circuli pe jos, dar, revin, e la fel ca-n diligența cu aburi a domnului Gurney), problema e că aceste autobuze poluează (nici asta n-ar fi o dramă, că, uite!, nici pe ăia care dau ITP-urile hârburilor din Tîrgu Mureș nu-i întreabă nicio autoritate de sănătate) și, mai ales, consumă bani. Bani mulți. Și ăștia vin din banii cetățenilor, adică din bugetul public. Doar un exemplu: în anul 2015, firma de transport local a Primăriei Reghin a funcționat cu un minus de aproape 93.000 de euro (exact: 417.674,46 lei), bani care au trebuit acoperiți din subvenții de municipalitate.
Suma nici nu e mare în contextul în care firma de transport în comun e una ce pare să funcționeze după o strategie eminamente electorală, fără nicio treabă cu principiile economice. Însă această sumă devine mare dacă facem o subliniere necesară: în același an, 2015, firma a încasat 235.750 lei (din bilete, abonamente și curse speciale). Adică a produs doar 36% din necesarul financiar pentru menținerea pe linia de plutire, restul necesar funcționării a primit de la bugetul local. E inepție economică! De altfel, într-un interviu din 2012, fostul director al Reageceleului – acum președinte al Consiliului de Administrație -, Teofil Moldovan, recunoștea cu sportivitatea comuniștilor calmi că „Nici nu intenţionează nimeni să facă din transportul public un serviciu profitabil, acesta fiind dedicat populaţiei”.
Haideți să facem un calcul pe prognoza financiară a acestui an, când transportul în comun din Reghin a fost bugetat la 2 milioane de euro (peste 9,1 milioane de lei). Îndrăzniți să faceți un calcul privind suma care ar trebui să o subvenționeze Primăria din banii dumneavoastră, la un procent de două treimi (66%)? În fine, să spui că un serviciu e pentru populație, deci e normal să meargă prost și să cheltuie aiurea ar fi o prostie dacă n-ar fi, de fapt, o bătaie de joc, pentru că un serviciu public neprofitabil e menținut în stare de funcționare din banii aceleiași populații, doar banii cu care a fost subvenționată firma au venit tot din taxele și impozitele cetățenilor din Reghin, nu i-a cules primarul din pădure, după ploaie.
Cu asemenea mentalitate de a menține o firmă publică pe pierdere programată doar pentru a mulțumi o masă de electori și a te bate cu pumnul în piept că oferi cel mai ieftin serviciu de transport public din țară, fără să spui și cu câți bani din bugetul public subvenționezi acest serviciu, cred că ar fi mai cinstit să creezi un ONG cu activitatea de transport în comun cu titlu gratuit a persoanelor paupere. Obligată să mențină prețul biletului la 1 leu (abonamentele s-au scumpit abia anul trecut de la 20 la 30 de lei) și să circule și cu autobuze fabricate în mileniul trecut, RAGCL-ul nu poate să iasă la liman nicicum, menținându-se-n sfera frustrantă a societăților mereu subvenționate.
Cătălin VISCHI
1 comment
in anunt este gresita valoarea, respectiv suma de 1,3 mil euro …cand de fapt sunt vreo 7 milioane euro !!!