DOCUMENTE OFICIALE – Să ne liniștim cu toții: centura rutieră de ocolire a municipiului Târgu Mureș nu se finalizează înainte de anul… 2025

1
1359

ÎNCEPUTĂ ÎN 2014. Centura rutieră (denumirea oficială: varianta de ocolire) a municipiului Târgu Mureș, începută în 9 octombrie 2014 va fi finalizată, cel mai devreme în primăvara anului 2025. Am făcut această precizare, argumentată în cadrul prezentei scrieri, nu doar pentru cetățenii care mai speră cu încăpățânare și optimism că o lucrare cu grad redus de dificultate va reuși să fie finalizată în județul Mureș după măcar 10 ani (2024), ci și pentru politicienii mureșeni din partidele aflate la putere (care visează/speră să-i prindă viitoarea campanie electorală cu centura municipiului reședință de județ finalizată, deși n-au niciun merit în acest sens).

 

Bine, n-ar nicio mare realizare să construiești în 10 ani, pe drum drept!, o șosea de 11,6 kilometri, în contextul în care chinezii au construit un spital în 10 zile, iar în 10 ani finalizează cea mai dificilă cale ferată, de 1.000 de kilometri, către Tibet, care ajunge la 4.500 de metri altitudine și conține șase tuneluri de peste 30 de kilometri săpate în munte. Dar noi n-o să avem finalizată varianta de ocolire nici în 10 ani de la începerea lucrării, ci, în cel mai optimist scenariu, în 11 ani. Urmează explicațiile/argumentele…

 

Lucrare simplă, rezolvare complicată

 

Centura municipiului Târgu Mureș avea ca dată contractuală de finalizare 9 octombrie 2016, iar constructorul era subsidiara din România a holdingului spaniol Copisa Constructora Pirenaica SA. Banii erau buni: 134,8 milioane de lei + TVA pentru 11,6 kilometri de șosea pe teren drept. Timp de finalizare, berechet: 2 ani (9 octombrie 2016). Dar lucrările au fost suspendate în 15 iunie 2015. Și așa au rămas.

 

Acum, CNAIR, prin Direcția Regională Drumuri și Poduri Brașov, a scos la licitație actualizarea documentației tehnice a centurii Târgu Mureș. Banii-s buni, din nou: aproape 2,6 milioane de lei (lucrarea se va atribui pe criteriul Cel mai bun raport calitate-preț, unde prețul are o pondere de 40% din decizie). De banii aceștia, contractantul trebuie să facă proiectul tehnic de execuție și proiectul pentru autorizarea lucrărilor, iar după predarea documentației tehnice să acorde asistență pentru obținerea avizelor/acordurilor și să obțină autorizația de construire.

 

Bine, aceste fapte trebuie să le facă în exact un an și 2 luni. Ofertele se primesc până la finalul lunii viitoare (26 aprilie 2021). Să zicem că oamenii statului se mișcă repede și, de dragul optimiștilor, nu există nicio contestație a deciziei de anunțare a câștigătorului. Să calculăm (optimist): în mai 2021 se anunță câștigătorul și în iunie 2021 se semnează contractul pentru actualizarea documentației tehnice și se dă ordinul de începere. Prin august 2022 există documentație recepționată și avize obținute.

 

Apoi, începe licitația de execuție a restului de lucrări. Până la desemnarea câștigătorului și semnarea contractului (să admitem, din nou, varianta ideală: nicio contestație), încă 4 luni. Calendaristic, ajungem la finalul anului 2022. Iarnă, nu se lucrează. Optimist, să presupunem că avem o iarnă ușoară și în aprilie 2023 poate să înceapă lucrarea efectivă. La fel de optimist, proiectul e bun, constructorul serios, finanțarea fluidă. Lucrările trebuie finalizate în… 2 ani (conform licitației, proiectantul trebuie să asigure și asistența tehnică pe durata de execuție a obiectivului, care este precizat expres: 24 luni). Rezultă: aprilie 2025.

 

Centura de ocolire a municipiului Târgu Mureș parcurge traseul din estul municipiului reședință de județ până în partea nordică, la intrarea în localitatea Ernei, la aproximativ 4 kilometri de oraș. Este proiectat cu două benzi de circulație, iar pe traseu sunt cinci poduri peste pârâuri (!) – Pocloş, Şaivari, Tofalău și Hoşuba (două) -, două pasaje și un viduct de 280 de metri. Intersecţiile centurii ocolitoare cu DN 13 şi drumul naţional DN 15 se vor amenaja cu sens giratoriu.

 

Cătălin VISCHI, Liviu DAMIAN



ATENȚIONARE! * Articolele de pe acest site sunt proprietatea autorului msnews.ro și sunt protejate de Legea nr.8/1996 privind dreptul de autor și drepturile conexe. Conținutul fiecărui articol poate fi preluat în limita a 500 de caractere, cu citarea sursei și inserarea vizibilă a link-ului către articolul respectiv. În caz contrar, autorul textului preluat fără respectarea condițiilor se va adresa instanțelor de judecată. Vă mulțumim pentru înțelegere.

1 COMENTARIU

  1. Cine răspunde de toate aceste lucrării a centurii autostrada dela mine Ungheni Mureș și dacă este inplica și Primarul din Mureș sau orașul Ungheni Mureș

LĂSAȚI UN MESAJ