EDU FOTO CULTURAL Un nou proiect de suflet ce aduce laolaltă comunități rurale românești și diaspora

PROIECT. Tradiția lunii martie din echipa noastră a ajuns deja la al șaselea an. Lansăm așadar un nou proiect, cu implicarea a 6 comunități rurale din România în colaborare cu 2 comunități din diaspora: Irlanda și Spania. EDU FOTO CULTURAL, desfășurat în perioada martie-octombrie 2023, are scopul de a promova incluziunea, diversitatea, toleranța, a facilita interacțiunea între participanții români din rural şi diaspora şi dezvoltarea unor abilități legate de arta fotografică în rândul a 70 de copii din rural şi diaspora.

De câte ori nu te-ai gândit că ai vrea să arăți întregii lumi frumusețea tradițiilor din satul tău? Sau acea ie pe care o ai de la bunica și pe care o îmbraci de 1 Decembrie, pe 24 iunie de Ziua Iei, sau la evenimentul cultural de la finalul unui proiect la Club CELS? Sau acea icoană pe care ai adus-o în Spania și îți amintește de România și de locul unde s-au născut părinții tăi? Sau poate ai dori ca toată țara sa vadă biserica din sat, monumentul la care îți dai întâlnire cu prietenii, acele dansuri tradiționale de ziua satului sau cum arată masa de Paște la tine în familie? Și parcă ai vrea sa afle mai mulți oameni despre toate aceste valori culturale atât de dragi sufletului tău, nu doar prietenii de pe Instagram. 70 de copii din 6 sate și 2 comunități din diaspora vor avea ocazia să facă acest lucru. Să arate lumii aceste obiecte culturale și tradiții locale exprimate prin artă fotografică prin participarea la proiectul EDU FOTO Cultural.

CONTEXT: De ce şi de unde a pornit ideea proiectului?

În multe din localitățile rurale din țara noastră, copiii au acces limitat la cultură şi posibilități minime de a experimenta dialogul intercultural cu copii din afara granițelor. Proiectul aduce împreună 6 comunități locale: Șinca Veche Brașov, Piscu Galați, Corlațel Mehedinți, Sinești Iași, Faraoanele Vrancea, Vaideeni Vâlcea și 2 comunități din diaspora: Cork Irlanda și Spania, punând accent pe promovarea patrimoniului cultural românesc, a valorilor Europene, dezvoltarea creativității şi pe reconectarea cu rădăcinile culturale ale românilor ce trăiesc în diaspora.

Situația descrisă ne-a motivat să aducem în prim plan tematica promovării patrimoniului cultural din mediul rural şi diaspora prin arta fotografiei şi evenimente culturale locale organizate de cei 70 de copii la nivelul fiecărei comunități implicate.

Vom aborda tema printr-un proces educațional ce începe prin organizarea de ateliere online de fotografie, photovoice și de creativitate, urmate de un atelier în care copiii pregatesc expoziția de fotografie în fiecare comunitate și se încheie prin organizarea evenimentului cultural prin care copiii prezintă comunității creațiile foto realizate de fiecare copil participant.

DESFĂŞURARE: Cum, în ce fel şi cui ii este adresat proiectul?

Prin proiect ne dorim să aducem în prim plan exprimarea creativității prin arta fotografiei, iar copiii vor alege tehnica foto în baza celor 3 tematici:

Promovarea patrimoniului cultural material: obiecte tradiționale din gospodării, construcții reprezentative, etc
Promovarea patrimoniului cultural imaterial: meșteșuguri și îndeletniciri tradiționale (dansuri, ritualuri etc)
Promovarea culturii scrise: lectura unor cărți și realizarea de fotografii care să funcționeze drept ilustrație pentru coperta unei cărți preferate.
Cadrul de desfășurare al proiectului este asigurat de parteneriatele existente cu cele 6 școli din mediul rural implicate deja în proiectele noastre de educație prin cultură, complimentat de interesul pentru acest gen de proiect existent în cele 2 comunități din diaspora.

EDU FOTO CULTURAL le este adresat beneficiarilor direcți: 70 de copii (60 copii din mediul rural și 10 copii din diaspora) și 8 profesori coordonatori. La finalul atelierelor online copiii vor organiza 8 expoziții de fotografie (în cele 8 comunități beneficiare) prin care vor promova patrimoniul cultural. Aceste expoziții vor ilustra modalitatea prin care copiii se pot exprima vizual, atât prin fotografii ce ilustrează patrimoniul cultural local, precum și cele care scot în evidență perspectiva proprie ilustrând o carte îndrăgită.

Expozițiile vor fi realizate atât în comunitățile locale cele 6 sate și cele 2 comunități din diaspora cât și la BMB Bucuresti Filiala George Coșbuc, unde vom avea o expoziție de ansamblu a întregului proiect ce va include toate creațiile realizate de copiii beneficiari. În luna august, vom recompensa implicarea copiilor prin organizarea Taberei EDU FOTO CULTURAL, activitate la care vor participa 16 copii (2 copii/comunitate) și cei 8 profesorii ce îi vor însoți pe copii la București.

www.asociatialumebuna.ro

PRIMUL IMPACT: Prima noastră întâlnire de proiect

Marți, pe 14 martie, a avut loc online primul atelier de deschidere și prezentare a proiectului dar și de cunoaștere a participanților. Ne-am bucurat energia acestei prime activități cu participanții din cele 3 țări implicate (România, Irlanda și Spania).

După ce am prezentat proiectul întregului auditoriu, am dorit sa facem un prim pas spre crearea dialogului intercultural și i-am provocat pe cei mici printr-un joc interactiv pe grupe în care au discutat liber despre *Ce ar prefera sa fotografieze din comunitatea lor* , în timp ce profesorii au discutat despre etapele proiectului și comunicarea pe tot parcursul proiectului pentru o cât mai bună implementare la nivel local.

De miercuri, 22 martie, dăm startul atelierelor foto, copiii au avut parte de o prima interacțiune, au fost impartiti in 4 grupe și urmează să învețe cum pot surprinde cele mai reușite cadre care sa promoveze patrimoniul cultural.

PAŞII URMĂTORI: Cum ne puteţi fi alături şi cum vă puteţi implica în proiecte viitoare?

Echipa proiectului va realiza un Ghid de Artă fotografică pe tematica Promovării patrimoniului Cultural, ce va fi încărcat în platforma ROC (realizată în 2021 prin co finanțare AFCN). Astfel vor fi accesibile materiale despre proiect atât profesorilor implicați în proiectele noastre, dar și altor școli și ONG-uri din educație.

Mentorii implicați în ediția a VIII-a a Competiției CELS vor putea participa la ateliere și primi înregistrările Zoom pentru a implementa acest proiect în comunitățile din care fac parte. Vă așteptăm cu mare drag!

MULŢUMIRI: Cine sunt partenerii şi susţinătorii acestui proiect?

Proiectul este posibil datorită prietenilor și susținătorilor de nădejde ai Asociației Lume Bună, toţi esențiali pentru implementarea acestui proiect. Pe această cale dorim să mulțumim: AFCN (co-finanțare proiect EDU FOTO CULTURAL), BMB București filiala George Coșbuc pentru găzduirea expoziției de ansamblu a întregului proiect, Centrului de Teatru Educațional REPLIKA pentru implicarea directă în Tabăra Edu Foto Cultural în care vom oferi copiilor ateliere facilitate de Katia Pascariu.

Vă mulțumim tuturor pentru ceea ce sădim și creștem împreună cu fiecare nou proiect!

DESPRE NOI – Cine este şi ce face Asociaţia Lume Bună?

În Asociația Lume Bună construim motivație prin educație cu sens, bucurie și creativitate. Valorificăm patrimoniul cultural din satul românesc în proiecte complexe, pe termen lung, care au ca scop formarea unei identități culturale, responsabilizarea socială și dezvoltarea creativității copiilor din zonele rurale. Fiind puși în diferite roluri și situații, tinerii dobândesc o serie de abilități practice care-i pregătesc pentru viitoare meserii: cooperare, comunicare, luarea de decizii, înscrierea într-un interval de timp limitat, creativitate atât artistică cât și în găsirea de soluții și resurse pentru atingerea scopului pe care și-l propun. Toate proiectele asociației au ca ultim scop contribuția la reușita în viață și împlinirea tinerilor, cu impact în dezvoltarea comunităților locale.

Ne adresăm în special copiilor din grupuri vulnerabile, din mediul rural, ale căror șanse educaționale sunt afectate de condiția familiei – un nivel educațional mai redus, familii monoparentale, ori marcate de sărăcie. Ei sunt expuși unui risc mai ridicat de părăsire timpurie a școlii și, în cazul celor care continuă să frecventeze școala, unui risc de acumulări educaționale mai redus. Prevalența sărăciei și un standard de viață mai scăzut fac din mediul rural un context mult mai puțin favorabil învățării, achiziției de cunoștințe și de abilități care să poată fi ulterior utilizate în viața de adult, pe piața muncii sau în relațiile economice. Această situație dificilă a fost mult agravată de pandemie.

 

 

Sursa romaniapozitiva.ro

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Ultimele articole

Articole Similare