HAI LA TEATRU – Conferința Internațională de Studii Teatrale, ediția a XXIII-a Scena teatrală târgumureșeană – 60 de ani de dialog și performanță artistică 1962-2022

COMUNICAT DE PRESĂ. În zilele de 9 și 10 decembrie 2022, Universitatea de Arte din Târgu-Mureș organizează Conferința Internațională de Studii Teatrale, ediția a XXIII-a, cu tema Scena teatrală târgumureșeană – 60 de ani de dialog și performanță artistică 1962-2022.
Conferinţa îşi propune să aducă în acelaşi spaţiu de discuţie, cadre didactice, cercetători, artiști, doctoranzi preocupaţi de a reflecta asupra situației unice și locale a teatrului, în particular, asupra teatrului târgumureșean în aceste șase decenii.

Tema conferinței:
Arta este unică și locală. Această afirmație a scriitorului Karl Ove Knausgård dă seama, pe de o parte, de caracterul excepțional, incomparabil pe care-l poartă fiecare gest artistic. Pe de altă parte, cuvintele citate vorbesc și despre particularul, caracteristicul spațiului în care se naște o anumită vibrație artistică. Anul 1962 are o însemnătate aparte pentru scena teatrală târgumureșeană. În luna octombrie se inaugurează Teatrul Studio al Institutului de teatru Szentgyörgyi István. La nici o lună distanță, mai precis în ziua de 10 noiembrie, pe scena Platului Culturii, este marcată, o dată cu premiera spectacolului Dacă vei fi întrebat de Dorel Dorian, în regia lui Mihai Raicu, înființarea secției române a Teatrului de Stat din Târgu-Mureș. Timp de șaizeci de ani spațiul teatral târgumureșean a generat atitudini artistice, căutând atât particularul, cât și excepționalul, reunite adeseori în forma dialogului intercultural.

Conferința noastră invită la reflecție asupra situației unice și locale a teatrului, în particular, asupra teatrului târgumureșean în aceste șase decenii: Cum a evoluat discursul teatral al secției române a Teatrului de Stat (devenit apoi Teatrul Național) din Târgu- Mureș? Care este caracterul unic, particular al secției române a Teatrului de Stat (devenit apoi Teatrul Național) din Târgu-Mureș? În ce măsură și prin ce metode a generat schimbări de atitudine artistică apariția Teatrului Studio al Institutului de teatru Szentgyörgyi István? În ce măsură și prin ce metode teatrul universitar, respectiv studio- urile asociate acestor teatre, își lasă amprenta asupra mediului comunității din care sunt parte? Care este caracterul specific al Institutului de teatru Szentgyörgyi István? Care au fost personalitățile importante ale celor două scene teatrale? Care au fost spectacolele generatoare de noi direcții artistice născute pe cele două scene ale orașului? Care au fost atitudinile teatrale târgumureșene care au pus în prim plan dialogul intercultural? Care ar fi liniile directoare ale caracterului unic, local al teatrului târgumureșean?

Programul conferinței:
23rd edition of INTERNATIONAL CONFERENCE OF THEATRE STUDIES organized by the
UNIVERSITY OF ARTS, TÂRGU-MUREȘ
TÂRGU MUREȘ THEATRE SCENE – 60 YEARS OF DIALOGUE AND ARTISTIC PERFORMANCE

Time Frame: December 9th-10th, 2022
Location: University of Arts Târgu Mureș no. 6, Köteles Sámuel street
FRIDAY, 9TH OF DECEMBER
08.30 – 09.00: Registration
09.00 – 09.15: Introductory speeches
Professor BALÁSI András, Ph.D., Vice-Rector of the University of Arts, Târgu-Mureş Professor Oana LEAHU Ph.D., Dean of the Faculty of Arts in Romanian
09.15 – 10.15 Chair UNGVÁRI ZRÍNYI Ildikó
09.15 – 09.30: Miruna RUNCAN – „A Tiptoe Revolution” From the European Meeting of Theatre Schools and Academies to the Evolution of the Academic Theatre Education after 1990
09.30 – 09.45: NÁSZTA Katalin – The Actor’s Place and Workshop
09.45 – 10.00: Raluca BLAGA – Serjeant Musgrave’s Dance or the First Step into an Unknown Realm
10.00 – 10.15: Marcela DAN – Truth, Freedom and Hope
10.15 – 11.00: Discussion 11.00 – 11 .15: Coffee break
11.15 – 12.30 Chair Miruna RUNCAN
11.15 – 11.30: GYÖRGY Andrea – Far Away, Yet Close. Elemér Kincses’ Staging of Don Carlos in 1977
11.30 – 11.45: Mirela SANDU GHEORGHIU – Miklós Tompa and György Harag – Innovation and Dialogue Across Borders
11.45 – 12.00: BOROS Kinga – „I will stay here!” The legacy of The Cherry Orchard by György Harag
12.00 – 12.15: Florica Daniela MOISUC – The Whole World is Our Orchard (The Memory of a Documented Performance)
12.15 – 13.15: Discussion
SATURDAY, 10TH OF DECEMBER
10.00 – 11.00 Chair ALBERT Mária
10.00 – 10.15: UNGVÁRI ZRÍNYI Ildikó – The Encounter of Stanislavski and Retheatricalization in the Training of Hungarian Actors in Romania: The Case of the 1962 Tartuffe
10.15 – 10.30: Angela PRECUP – The Daily Newspaper STEAUA ROȘIE, a Monitor of the Activity of the Studio Theatre during the Communist Period
10.30 – 10.45: LÁZOK János – Tartuffe, 1962 – Inaugural Performance of the Studio Theatre in Târgu Mures in the Light of Romanian and Hungarian Criticism
10.45 – 11.00: Cătălina-Elena MIHĂILĂ – The Roots of the Szentgyörgyi István Theatre Institute
11.00 – 11.45: Discussion 11.45 – 12 .00: Coffee break
12.00 – 13.00 Chair Raluca BLAGA
12.00 – 12.15: VARGA Kinga – The Novel Édes Anna by Dezső Kosztolányi at the
National Theatre in Târgu-Mureș – the Performance of the Miklós Tompa Company
12:15 – 12.30: Cristina OLAR – Carmina Burana or the Force of Destiny 12.30 – 12.45: ALBERT Mária – Caragiale at Târgu-Mureș
12.45 – 13.45: Discussion 14.00 Closing of the event.

Vă așteptăm cu drag!

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Ultimele articole

Articole Similare