În parcarea subacvatică din Amsterdam încap aproximativ 7.000 de biciclete… și zero mașini

MAPAMOND. Poate că, într-o zi, mașinile zburătoare și jetpack-urile vor fi semnele distinctive ale orașelor futuriste, dar astăzi – în 2023 – este vorba de parcări masive subacvatice pentru biciclete, precum cea care tocmai s-a deschis în gara Centraal din Amsterdam.
Structura are spațiu pentru 6.300 de biciclete personale și alte 700 de biciclete în regim de bike-sharing pentru a facilita primul sau ultimul kilometru al călătoriilor cu trenul. Capacitatea se va extinde la 11.000 de biciclete atunci când se va deschide un al doilea garaj, în februarie.
Proiectul de 60 de milioane de euro (aproximativ 65 de milioane de dolari), care se va desfășura pe o perioadă de patru ani, ar putea părea ciudat pentru oricine din afara Olandei, dar este o afacere obișnuită pentru orașele olandeze, care transformă încet, dar metodic, automobilele personale în relicve ale unui trecut greșit – o perioadă în care orașele au fost construite în funcție de nevoile mașinilor, nu ale oamenilor. În orașul Utrecht există un garaj de biciclete subteran (dar nu subacvatic) și mai mare, capabil să găzduiască 12.000 de vehicule pe două roți.
Într-o țară în care bicicletele depășesc cu ușurință numărul cetățenilor, datele arată în mod constant că aproximativ 35 la sută dintre amsterdameri folosesc zilnic bicicleta, procent care crește la 50 la sută în cazul locuitorilor din Utrecht.