Începuturile industriei auto românești: nașterea Daciei
AUTOMOBILISM. Ziua de 20 august 1968 a rămas înscrise în paginile istoriei ca o dată semnificativă pentru România, în special în ceea ce privește industria auto. A fost momentul în care primul autoturism românesc, denumit Dacia 1100, a văzut lumina zilei. Cu toate că a fost un pas important în dezvoltarea economică a țării, povestea din spatele acestei realizări are nuanțe surprinzătoare.
Sub conducerea lui Nicolae Ceaușescu, Partidul Comunist Român (PCR) a promovat cu mândrie lansarea primei mașini fabricate în România. Un ziar oficial, „Scînteia“, a relatat în detaliu acest eveniment, prezentându-l ca pe o glorioasă realizare a partidului-stat. Mașina, un model Dacia 1100, a fost asamblată la Colibași, lângă Pitești, și a atras atenția liderilor comuniști, precum Nicolae Ceaușescu, Ion Gheorghe Maurer și alții.
Cu toate acestea, adevărul din spatele acestei realizări este mai complex. Mașina Dacia 1100, deși prezentată ca primul autoturism românesc, era, de fapt, un Renault 8, piesele fiind furnizate de producătorul francez Renault și asamblate în România. Acest detaliu important a fost camuflat în narativele propagandistice.
Nicolae Ceaușescu a fost central în inițierea acestui proiect, iar liderii de partid au organizat ceremonii pompoase pentru inaugurarea mașinii. Cu toate acestea, este interesant să observăm că licența pe care guvernul român o cumpărase pentru producția de mașini era, de fapt, pentru modelul Dacia 1300 (Renault 12). Dacia 1100 a fost doar un produs intermediar, un fel de bonus în cadrul contractului semnat pe zece ani cu Renault. Această mașină s-a produs într-un număr mic și doar trei ani, deoarece producția a fost ulterior orientată către celebrul model Dacia 1300.
Deși propaganda comunistă a prezentat acest moment ca un triumf al realizărilor autohtone, fostul șef al spionajului românesc, generalul Ion Mihai Pacepa, a dezvăluit într-un articol din 2009 că această realizare a fost mult mai complexă decât pare. Pacepa susține că Ceaușescu l-a angajat să dezvolte industria auto românească, iar el a colaborat cu Renault pentru a obține o licență. Ceaușescu a ales Renault din motive strategice și alegea modele care se potriveau situației economice a țării.
Astfel, Dacia 1100 și apoi Dacia 1300 au devenit simboluri ale industriei auto românești și au creat o marcă durabilă în conștiința populației. Chiar dacă povestea din spatele acestor mașini nu este complet evidentă la prima vedere, istoria lor ilustrează intersecția dintre politica propagandistică și realitatea industrială complexă a acelor vremuri tumultoase.