INCREDIBIL – Ca să pună în siguranță 20 de metri de drum în județul Mureș, se face licitație de 50.000 de lei pentru proiect și avize și se așteaptă 6 luni să fie gata

0
581

ATÂT S-A PUTUT. Avem o veste bună (am zis să începem într-o notă optimistă, că-i început de săptămână): se fac niște lucrări la drumurile naționale de pe teritoriul administrativ al județului Mureș. Urale, aplauze sacandate, strângeri proletare de mâini, felicitări, băști aruncate în aer, mulțumim din inimă Companiei Naționale de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR) SA.

 

Aici se termină veștile bune (de fapt, veste, că n-am avut decât una) și încep cele generate de strategii balcanice: când am afirmat “niște drumuri naționale”, ne-am referit la un tronson. Când ne-am referit la “tronson”, ne-am referit, de fapt, la… 20 de metri. În fapt, tot ce se repară/pune în siguranță totalizează… 20 de metri. Dar să nu fim nemulțumiți (că poate ni se ia prețiosul dar), e bine și așa, măcar se repară nu se strică. Problema e alta și acesta este subiectul scrierii…

 

Pentru lucrări la 20 de metri (de metri!, nu de kilometri, nu-i nicio greșeală) de drum național din județul Mureș, firma statului responsabilă, CNAIR, a scos la licitație, prin subsidiara regională de la Brașov (DRDP), un contract pregătitor. Adică, se caută (nu-i grabă, e timp suficient de gândire, de analiză, până în 19 mai) o firmă care să… întocmească documentația pentru repararea celor 20 de metri din DN 15 (care leagă Turda de Târgu Mureș). Ok. Ok? Atât s-a putut.

 

Ce trebuie să facă de acești bani contractorul? Să întocmească DALI (Documentaţia de Avizare a Lucrărilor de Intervenţii – este documentația tehnico-economică, similară studiului de fezabilitate), PT (Proiect Tehnic), DE (Detalii de Execuție), CS (Caiet de Sarcini), PAC (Proiect pentru obținerea Autorizației de Construire), AC (Autorizația de Construire), plan SSM (Securitate și Sănătate în Muncă) și asistența tehnică. Pentru nespecialiști, pare o limbă moartă, ceva complicat. În fapt, banii se dau pentru a face proiectul și a pregăti documentația pentru obținerea avizelor/acordurilor/autorizației. Și apoi, când o să se facă și lucrarea, să îi explice constructorului ce a proiectat, dacă acela nu înțelege.

 

Licitație pentru o lucrare pe lungimea a… 20 de metri

 

Din nefericire, nu-i nicio glumă, nu-i 1 aprilie. E doar viața de acum în țara noastră dragă, România, și de conducătorii/strategii acesteia, de care nu-ncetăm să ne mirăm în fiecare zi. Să nu râdeți, că râdeți pe banii dumneavoastră: pentru o porțiune de drum de fix 20 de metri din DN 15 (între kilometrul 140,180 și kilometrul 140,200) se face licitație pentru proiect, documentație și asistență tehnică și se oferă un contract pe o jumătate de an (180 de zile) care însumează peste 50.000 de lei (sumă care conține TVA).

 

Știm, e porțiunea care merge paralel cu râul Mureș, unde periodic cad pietre/stânci de pe partea opusă râului și unde s-au pompat până acum bani pentru stabilizări (lucrări de sprijinire a versantului, taluzare, rambleuri etc.)… Dar sunt lucrări pe 20 de metri. Ce sens are o licitație, care doar întârzie rezolvarea problemei, în contextul în care trăim suma se încadrează pentru lucrare de încredințare directă și noi trăim în țara lucrărilor de milioane de euro acordate cu dedicație?

 

180 de zile se așteaptă proiectarea și obținerea avizelor, apoi se mai face o licitație pentru execuția lucrării, apoi se stabilește câștigătorul fabulosului contract de 50.000 de lei, care după vreun an (dacă n-or fi contestații) va începe cu abnegație să rezolve spinoasa problemă survenită pe o porțiune de 20 de metri din DN 15. Scrierea vizează exclusiv sublinierea unui fapt.

 

* Foto: generică

 

Cătălin VISCHI



ATENȚIONARE! * Articolele de pe acest site sunt proprietatea autorului msnews.ro și sunt protejate de Legea nr.8/1996 privind dreptul de autor și drepturile conexe. Conținutul fiecărui articol poate fi preluat în limita a 500 de caractere, cu citarea sursei și inserarea vizibilă a link-ului către articolul respectiv. În caz contrar, autorul textului preluat fără respectarea condițiilor se va adresa instanțelor de judecată. Vă mulțumim pentru înțelegere.

LĂSAȚI UN MESAJ