INFRASTRUCTURĂ – Procentul lucrărilor efectuate la Autostrada Transilvania pe tronsoanele din Mureș e crescut din pix: când 70% e, de fapt, 60%

0
387

STADIU. Autostrada A3, care face legătura dintre București și ieșirea spre Ungaria prin Borș și care pe porțiunea Brașov – Borș este numită Autostrada Transilvania, are până acum doar două secțiuni operaționale: București – Ploiești (unde 6,5 km mai sunt în lucru) și Câmpia Turzii – Gilău. În privința porțiunii dintre Tîrgu Mureș și Câmpia Turzii (55,5 km), lucrarea (în valoare totală de peste 1,3 miliarde de lei, echivalentul a 281 de milioane de euro) a fost împărțită în cinci loturi: Tîrgu Mureș – Ogra (două loturi) și Ogra – Câmpia Turzii (trei loturi).

 

„Se finalizează două loturi”

 

În martie, Ştefan Ioniţă, directorul general al Companiei Naționale de Administrare a Infrastructurii Rutiere (fostul CNADR, acum CNAIR), a declarat că în acest an vor fi finalizate lucrările la lotul 2 al tronsonului Tîrgu Mureș – Ogra („Avem un sector de circa 10 km care cu siguranţă vor fi finalizaţi, dar nu pot fi daţi în exploatare, undeva între Ogra şi Tîrgu Mureş. Sunt aproape de a fi finalizaţi, procentajul lucrărilor fiind de 70%”) și la lotul 1 al tronsonului Ogra – Câmpia Turzii („Între Ogra şi Câmpia Turzii mai este un sector de 3,6 km, dar care nu are nod rutier, însă sigur va fi gata”).

 

Sigur, asta nu-nseamnă nimic mai mult decât că avansează lucrarea la A3, pentru că segmentele de autostradă nu pot fi date în exploatare (adică se finalizează, dar vor rămâne la naftalină, necirculate, până la finalizarea întregii porțiuni). Să vedem care este însă stadiul real al lucrărilor pe cele cinci loturi ale tronsonului Tîrgu Mureș – Câmpia Turzii. Adică, să aflăm adevărul, renunțând la credința nestrămutată a sterilelor declarații politicianiste. Cum reușim asta? Exact din ultimul Raport CNAIR, cel din martie (luna femeii și a declarației lui Ioniță).

 

Care este adevărul

 

Lotul 1 Tîrgu Mureș – Ogra, unul de 4,5 km de autostradă și 4,7 km de drum de legătură, care ar fi trebuit construit de asocierea de firme Lemacons & Vega & Arcada și al cărui contract a fost reziliat, este la stadiu de… 0%. Nema, nada, nimic. Oficial, lucrările ar fi trebuit începute în iulie 2017 și ar fi trebuit finalizate până la finalul anului 2019. În condițiile date, însă, e greu de crezut că termenul de finalizare va fi respectat, chiar dacă oferta financiară pentru această lucrare e mai mult decât generoasă: peste 61 de milioane de euro. Aici trebuie relocată o conductă a Transgaz, făcute niște exproprieri și, în principal, găsit un constructor (constractul de execuție a lucrărilor fiind în faza de relicitare).

 

În privința lotului 2 Tîrgu Mureș – Ogra, acel tronson de 10,1 km de autostradă pomenit de directorul Ioniță și acreditat cu un stadiu realizat de 70%, adevărul e altul. Construit de asocierea de firme Strabag & Straco pentru aproape 54 de milioane de euro (adică 5,3 milioane de euro / kilometru de autostradă), tronsonul are stadiul de realizare la 60%. Aici lucrările au început în ianuarie 2016 și ar trebui finalizate în vara acestui an (iulie 2018). Subliniere (tristă): au fost realizate 60% din lucrări și au fost plătite… 49%. Tipic.

 

Lotul 1 al tronsonului Ogra – Câmpia Turzii are 3,6 kilometri, constructorul fiind asocierea de firme Geiger Transilvania & Wilhelm Geiger. Și aici se lucrează susținut, în martie fiind un stadiu de realizare de 46%, lotul urmând să fie finalizat până în toamna acestui an (septembrie).  Contractul e de aproape 12 milioane de euro (adică o medie de 3,3 milioane de euro / kilometru de autostradă) și a fost plătit în proporție de 38% (deși lucrările sunt la 46%). Și aici au fost și sunt niscaiva probleme (acordul de mediu a fost obținut cu întârziere, iar acum trebuie relocată și o conductă a Transgaz).

 

Lotul 2 al tronsonului Ogra – Câmpia Turzii are aproape 18 kilometri și e construit de asocierea Astaldi & Max Boegl & Astalrom & Consitrans. Început în mai 2016, lotul trebuie finalizat în trimestrul II din 2019 și a ajuns la 23% (stadiu realizat al lucrărilor). Este cea mai dificilă porțiune, implicit și cea mai scumpă, lucrarea fiind de 94 de milioane de euro, cu un cost pe kilometru de 5,24 milioane de euro. Subliniere suplimentară: aici s-a plătit mai mult decât s-a muncit, respectiv 26%.

 

În fine, ultimul lot al tronsonului Ogra – Câmpia Turzii are aproape 16 kilometri și o valoare de 60 de milioane de euro (adică un cuantum mediu de peste 3,8 milioane de euro / kilometru de autostradă). Lucrarea a început în mai 2016 și trebuie finalizată până în al doilea trimestru din anul viitor, constructorul fiind asocierea de firme Straco & Specialist Consulting & Total Road. E dificil de crezut că se vor încadra în termen de vreme ce stadiul lucrărilor executate este de… 6%, iar contractul este plătit în procent de… 19%. Cu puțin avans, așa, de ajutor.

 

Cătălin VISCHI



ATENȚIONARE! * Articolele de pe acest site sunt proprietatea autorului msnews.ro și sunt protejate de Legea nr.8/1996 privind dreptul de autor și drepturile conexe. Conținutul fiecărui articol poate fi preluat în limita a 500 de caractere, cu citarea sursei și inserarea vizibilă a link-ului către articolul respectiv. În caz contrar, autorul textului preluat fără respectarea condițiilor se va adresa instanțelor de judecată. Vă mulțumim pentru înțelegere.

LĂSAȚI UN MESAJ