INVESTIGAȚE – Cine încasează 30 de milioane de euro pentru reabilitarea a 24 de kilometri de drum județean între Ungheni și Târnăveni

0
591

EXCLUSIV. Reabilitarea unui segment de 24 de kilometri de drum între orașele mureșene Ungheni și Târnăveni, aflat în administrarea Consiliului Județean (CJ), va costa aproape 30 de milioane de euro (respectiv 140.794.801,06 lei) și va fi finalizată la sfârșitul anului… 2022. Pentru că nu avem inoculat sidromul Pinguin, de a aplauda fără a raționa, am înfăptuit această scriere.

 

Să comparăm bani și timp

 

Pentru o relativă comparație, recent, firma care conduce asocierea care va executa drumul Ungheni – Târnăveni, a câștigat o lucrare similară în Maramureș: reabilitarea a 20 de kilometri de drum județean, pe ruta Leordina (DN 18) – Poienile de Sub Munte (spre granița cu Ucraina).

 

Dacă pentru cei 24 de kilometri din Mureș firma va încasa (împreună cu asociații) 30 de milioane de euro, în Maramureș va fi plătită de trei ori mai puțin, respectiv cu… 10 milioane de euro. Să lăsăm, însă, aceste plictisitoare comparații privind banii și să vorbim despre durata execuției.

 

Lucrarea din Mureș (24 de kilometri) va fi executată până la sfârșitul anului 2022 (4 luni proiectare + 3 ani execuție efectivă). Lucrarea din Maramureș (20 de kilometri) va fi executată în 720 de zile (aproape 2 ani, din care 6 luni proiectarea și un an și jumătate execuție – de două ori mai “repede” decât execuția lucrării în Mureș).

 

De ce infrastructura rutieră se reconstruiește lent (în acest caz cu o ritmicitate de 8 kilometri pe an!) și cu un cost de 1,25 milioane de euro/kilometru (în Mureș) e o problemă la care nu s-a oferit până acum un răspuns oficial. De aceea, această scriere încearcă (sper că la finalul ei veți conchide că a și reușit) să substituie lipsa, conținând argumentele necesare înțelegerii problematicii.

 

Strategia contestațiilor amicale

 

Saga „Modernizării drumurilor județene DJ 151B și DJ 142, pe ruta Ungheni (DN15) – Mica – Târnăveni (DN14A) – limita județului Mureș” a început în urmă cu mai bine de 2 ani (2017) și părea să înceapă să se sfârșească în 29 ianuarie 2018, când proprietarul drumului (CJ Mureș – controlat și atunci și acum de liderul județean al UDMR, Péter Ferenc) a semnat contractul de finanțare cu Ministerul Dezvoltării Regionale și Administrației Publice, prin intermediarul Agenția pentru Dezvoltare Regională (ADR) Centru.

 

Nu s-a întâmplat așa, pentru că rezultatul licitației care a stabilit executantul lucrării a fost contestat de Strabag SRL la CNSC și de Strabag SRL și Diferit SRL din Cluj în instanța de judecată. În fine, contestația a fost soluționată de CNSC (încă nu și de instanța de judecată, procesul fiind în faza de recurs, declarant de Diferit) în această a doua jumătate a anului 2019 și, în această săptămână, președintele CJ Mureș, Péter Ferenc, a semnat contractul de proiectare și execuție cu liderul unei asocieri formate din trei sereleuri și o firmă aparent externă, faptic, românească.

 

Subliniere: câștigătorul licitației și cel puțin unul dintre contestari nu sunt străini, sau concurenți atroce, ci sunt chiar… asociați (de pildă, în acest moment, cele două firme sunt asociate în derularea unui contract de 104 milioane de lei, de întreținere a drumurilor din județul Bistrița). În acest context, de relații de parteneriat, de ce a fost contestat câștigătorul? Vă oferim un posibil răspuns, însă până atunci să vorbim și despre bani.

 

Valoarea totală a lucrării (care cuprinde proiectare și execuție) este de 140.794.801,06 lei (echivalentul astăzi a aproape 30 de milioane de euro). Oficial, de la nivelul administrației județene, vi s-a recitat poezia că banii sunt plătiți din fonduri europene (prin Programul Operațional Regional 2014-2020). Subliniere pentru respectarea adevărului: faptic, peste 1 milion de euro (exact: 5.323.901,49 de lei) vin din pușculița județului, pe lângă cofinanțarea obligatorie (2,76 milioane de lei), CJ Mureș urmând să plătească și cheltuielile neeligibile (2,55 milioane de lei + TVA).

 

Câștigătorul licitației, desemnat de CJ Mureș, este asocierea de firme Dimex 2000 Company SRL & Opr Asfalt SRL & Obras Publicas Y Regadios SA & Explan SRL. Scrierea vă oferă și nominalizarea persoanelor care controlează această asociere, implicit care vor încasa cei 30 de milioane de euro de la CJ Mureș, însă acum revenim la dilema privind contestația în contextul relației de parteneriat dintre contestatar și câștigător și să reținem că Diferit SRL din Cluj – administrată de Grigore Vădean și deținut de familia Petri (Nicolae și Denisa Daniela) – a întârziat demararea acesteia. De ce?

 

Iată un posibil răspuns: partenerul lui Diferit din contractul de întreținere a drumurilor din Bistrița, firma Dimex 2000 Company SRL, este implicat într-o multitudine de lucrări aflate în desfășurare: reabilitarea în 4 ani a 114 străzi și a 319 drumuri vicinale din Hunedoara – 60 milioane de euro; 27,4 kilometri de drum județean în Maramureș, din Țara Lăpușului, de la limita cu județul Sălaj – 14,5 milioane de euro (în asociere cu Explan SRL, partener și în lucrarea Ungheni – Târnăveni); DJ 187 în Maramureș – 10,1 milioane de euro (în asociere cu o firmă locală din portofoliul unui primar-prieten al președintelui CJ Maramureș și cu același Explan SRL); întreținere drumuri județene Bistrița-Năsăud – 22 milioane de euro (în asociere cu Diferit SRL); lucrări de canalizare în patru comune bistrițene – 5 milioane de euro; 6,5 kilomtri din DJ 172 D în Bistrița-Năsăud – 9,4 milioane de euro… lista cu lucrări în derulare poate continua, dar ce sens are?

 

Celor care se întreabă de capacitățile firmei Dimex 2000 Company, liderul asocierii care execută drumul Ungheni – Târnăveni în schimbul a 30 de milioane de euro, un răspuns: la finalul anului trecut avea 223 de angajați. Acum recitiți din fraza de mai sus lucrările pentru care are contracte de execuție semnate… Sigur, poate vă gândiți că au mulți angajați ceilalți asociați. Răspus: n-au. Ceilalți asociați au împreună… 13 angajați (exceptând firma spaniolă a cărei contribuție o vom preciza în scriere și care nu se referă la execuția propriu-zisă a lucrării).

 

Monitorizând grupul de firme-prietene care lucrează în diverse asocieri, msnews a observat că există o practică de a contesta licitațiile câștigate de una dintre firmele-prietene. Surse informate și implicate în sistem au precizat pentru msnews că respectivele contestații sunt făcute în urma unei posibile înțelegeri, pentru a i se oferi câștigătorului răgaz să mai finalizeze din lucrările contractate, acesta (indiferent de asocierea cu care a câștigat lucrarea) neavând capacitatea de a lucra pe atât de multe fronturi.

 

The winner takes it all

 

Și acum să-i nominalizăm pe cei care vor încasa 30 de milioane de euro pentru reabilitarea a 24 de kilometri de drum între orașele mureșene Ungheni și Târnăveni, adică pe cei care controlează asocierea de firme Dimex 2000 Company SRL & Opr Asfalt SRL & Obras Publicas Y Regadios SA & Explan SRL.

 

Liderul asocierii: Dimex 2000 Company este un sereleu înregistrat în satul bistrițean Rebrișoara, controlat de Ioan Scurtu (prin soția sa, Neluța Lucreția Scurtu), condamnat de instanţa supremă la 2 ani de închisoare cu suspendare pentru „cumpărare de influenţă” în dosarul fostei şefe a Parchetului din Năsăud, Adriana Veturia Moldovan (care a fost condamnată în 2015 la 2 ani de închisoare cu executare). Firma a raportat 223 de angajați. Ioan Scurtu a și semnat contractul de execuție din partea asocierii.

 

Într-un interviu publicitar în presa bistrițeană, aproape lacrimogen, Scurtu declara că provine “dintr-o familie cu posibilităţi materiale modeste. Mama şi tata fiind agricultori şi crescători de animale, m-au deprins încă de mic cu aceste îndeletniciri, iar după ce am terminat cursurile Şcolii din Parva, unde am avut profesori minunaţi, am ales orientarea practică, după care m-a luat valul vieţii care n-a fost atât de blând cu mine”. Orientat practic, Scurtu a devenit unul dintre cei mai de succes antreprenori abonați la lucrări plătite din bani publici condamnați pentru cumpărare de influență.

 

Opr Asfalt este un sereleu administrat de Florin Constantin Diaconescu și înregistrat în Timișoara. Este unul dintre partenerii obișnuiți ai firmei Dimex și are 10 angajați. Obras Publicas Y Regadios SA, prezentată mereu ca fiind „o firmă din Toledo-Spania”, în fapt fiind o sucursală înregistrată la aceeași adresă din Timișoara cu a firmei administrate de Diaconescu, Opr Asfalt.

 

Ambele firme aparțin acelorași persoane din Spania. Firma spaniolă Obras Publicas Y Regadios SA (al cărei președinte Jose Antonio Tomás Palmer și care este condusă de directorul general Daniel Fernandez Menendez), deși figurează într-o multitudine de contracte din România, nu are inclusă în portofoliul oficial al firmei nicio lucrare efectuată în România.

 

În timpul investigației, GRUPUL a intrat în posesia unor documente care atestă motivația reală pentru care firma spaniolă este inclusă în asocierile în care apare Opr Asfalt SRL: este singura care poate acorda (și o face) angajamentele obligatorii pentru semnarea acestor contracte – respectiv cel privind susținerea tehnică și experiența similară, precum și angajamentul privind susținerea financiară a cifrei de afaceri profesională.

 

Practic, pe hârtie asocierea îndeplinește toate condițiile doar pentru că acestea sunt îndeplinite de Obras Publicas Y Regadios SA. În fapt, acesta pare a fi unica contribuție la lucrare a firmei spaniole.

 

În fine, ultimul asociat în lucrarea din Mureș este Explan SRL, o firmă din Cluj-Napoca, controlată de Petru Ciufudean, și care răspunde de partea de proiectare – este firma înregimentată tradițional pentru acest tip de lucrare de specialitate în armata de aliați ai lui Scurtu (Dimex 2000). Firma are 3 angajați.

 

Ce se face

 

Oportunitatea modernizării DJ 151B și DJ 142 între Ungheni și Târnăveni este motivată oficial ca o necesitate de asigurare a fluenței traficului către municipiul reședință de județ, Târgu Mureș, și prin realizarea conexiunii “de mare importanta între două drumuri naționale, care va duce la creșterea mobilității bunurilor și serviciilor în partea de sud-vest a județului Mureș”.

 

Ce se face, practic? În afara unei structuri rutiere noi (cu marcajele rutiere aferente), se modernizează două poduri, două treceri la nivel de cale ferată, podețele transversale de pe trase, se amenajează intersecțiile, trotuarele stațiile de autobuz, se face o pistă pentru biciclete pe lungimea a 2.430 de metri, se fac (unde e cazul) consolidări de teren și sisteme de canalizare pentru apele pluviale (ultimele, în Târnăveni).

 

GRUPUL de INVESTIGAȚII msnews

 

 



ATENȚIONARE! * Articolele de pe acest site sunt proprietatea autorului msnews.ro și sunt protejate de Legea nr.8/1996 privind dreptul de autor și drepturile conexe. Conținutul fiecărui articol poate fi preluat în limita a 500 de caractere, cu citarea sursei și inserarea vizibilă a link-ului către articolul respectiv. În caz contrar, autorul textului preluat fără respectarea condițiilor se va adresa instanțelor de judecată. Vă mulțumim pentru înțelegere.

LĂSAȚI UN MESAJ