INVESTIGAȚIE – În 6 luni, Primăria Târgu Mureș a plătit 13,4 milioane de lei către Sylevy Salubriserv, iar firma susține că îi mai datorează 19 milioane de lei
CUM SE UMFLĂ PREȚUL SALUBRIZĂRII. Conflictul dintre autoritatea publică din municipiul Târgu Mureș și operatorul de salubritate care a contractat serviciul public, Sylevy Salubriserv, un sereleu din comuna Ceuașu de Câmpie controlat de familia Ilyés (latifundiarul Ilyés Dionisie – director general – și Ilyés-Toth Alexandru – fost consilier județean UDMR -, prin fiul său, Ilyés-Toth Botond Lehel, director executiv al societății), a ajuns la faza deconspirări. Sigur, asta nu rezolvă principala problemă a cetățenilor: salubritatea unui oraș (lăsat de factorii de decizie prea murdar, comparativ cu standardele europene și cu foarte multe alte orașe din România), acum îngropat în gunoaie.
Motivul public al conflictului
De ce a ajuns (nu prima dată) municipiul Târgu Mureș să colcăie-n jeg? Aici sunt două explicații diametral opuse. Firma fraților Ilyés susține că n-a fost plătită și că în cele 6 luni în care a prestat, la indicii de calitate la care i s-a permis, mai are de încasat 19 milioane de lei de la Primărie, cauză pentru care vrea să renunțe la contract – a și notificat Primăria privind suspendarea serviciului de salubritate.
Autoritatea publică (Primăria) explică prin edilul Soós Zoltán că acest conflict, din care suferă în principal cetățenii, firmele și instituțiile orașului, a fost generat de decizia de a respinge de la plată “anumite facturi”. Primarul n-a intrat în detalii plictisitoare, care ar lămuri problema măcar la nivel de percepție corectă a faptelor: respectiv, cât din suma de 19 milioane de lei (exact: 18.929.997,50 lei), avansată de firma lui Ilyés ca fiind datorie, a fost respinsă de la plată.
Știm însă, tot de la autoritatea publică, motivația respingerii de la plată a facturilor, care constituie o infracțiune penală: “neconcordanțe privind cantitățile de deșeuri raportate (n.red., adică facturate) și cele predate la stația de transfer de la Cristești și la depozitul de la Sânpaul”. Pe înțelesul tuturor, primarul zice că frații Ilyés au umflat facturile. Și că de aceea au fost refuzate de la plată.
Din nou, însă, edilul Soós nu intră în detalii: dacă a constatat o tentativă (asumată prin documente) de fals și uz de fals a firmei care are contract de salubritate (de tip monopol) în municipiul reședință de județ, a sesizat și organele de anchetă penale, așa cum cere legea, sau doar le-a spus “regilor gunoaielor” din județ că au sărit calul și că nu le plătește?
O miză gonflată la… 8 milioane de euro!
Să revenim la datoria clamată de Sylevy Salubriserv, 19 milioane de lei. Conform contractului semnat între firmă și municipalitate, în 16 iunie 2020, firma trebuia să primească în perioada 16 iunie 2020 – 16 iunie 2021 suma de (țineți-vă bine!) 37,7 milioane de lei (exact: 37.723.731,95 lei, sumă care include TVA).
Nu, nu e nicio greșeală, dacă contractul dura 12 luni (aceasta fiind durata maximă, sau până când letargicul ADI Ecolect Mureș desemnează un câștigător pentru Zona 2, ceea ce nu-i cazul), Primăria (pentru care a semnat primarul vremii, respectiv Dorin Florea) se angaja să plătească firmei fraților Ilyés aproape 8 milioane de euro.
Pentru o mai bună percepție publică, o traducere: fostul primar Florea a semnat un contract prin care se angaja să-i plătească într-un an firmei fraților Ilyes cât toată cifra de afaceri a societății în ultimii… 7 ani (!) – perioada 2013-2019. S-a înțeles până în ultima bancă, cea de pe strada Mihai Viteazul nr. 36?
Dacă nu s-a înțeles, încă o precizare: în Baia Mare (a cărui populație este cu circa 2.500 de persoane mai redusă decât în Târgu Mureș), operatorul de salubritate Drusal SA (care are un număr mai mult decât dublu de angajați față de Sylevy Salubriserv, nu mai vorbim de utilaje și calitatea serviciilor prestate) are un contract de… 9,3 milioane de lei/an (plătit de beneficiari: municipialitate, firme, instituții publice, cetățeni).
37,7 milioane de lei vs. 9,3 milioane de lei… Bine, acum sperăm că v-am captat atenția, spunându-vă că salubrizarea în Târgu Mureș a fost gonflată de 4 (patru!) ori mai mult decât într-un oraș similar. Însă, deși aveți senzația (umană) că de aici încolo nu mai poate fi nimic mai rău, o să vă dezamăgim.
În primele 6 luni, Florea și Soós au plătit 13,4 milioane de lei
Inițial, pentru că NIMENI (nici autoritatea publică, reprezentată de Soós, nici firma reprezentată de Ilyés) nu a precizat, aveam senzația că s-a semnat contractul gonflat, s-a lucrat (cum s-a lucrat) 6 luni și s-a ajuns la o datorie de 19 milioane de lei, adică jumătate din suma contractată pe an. Acesta e raționamentul: că în cele 6 luni nu s-a plătit nimic și că bieții de la Sylevy au lucrat convinși că, la un moment dat, rău-platnicul numit Primăria Târgu Mureș îi va plăti.
Numai că nu e așa. Grupul de Investigații msnews a documentat și obținut dovezi evidente (viramente bancare) că în perioada 16 iunie – 31 decembrie 2020, Primăria Târgu Mureș a făcut plăți către Sylevy Salubriserv în cuantum de peste 13,4 milioane de lei.
Astfel, în luna septembrie 2020, Florea a dispus să se plătească firmei Sylevy (și s-a plătit, msnews deține dovezile plăților efectuate în contul firmei fraților Ilyes) peste 4,2 milioane de lei (suma exactă: 4.266.787,32 lei). Banii au fost plătiți pe 14 facturi și o parte din ei sunt… garanția de bună execuție (deci, noua administrație nici măcar nu mai poate să-i rețină acei bani firmei pentru daunele cauzate de neridicarea gunoiului și pestilențializarea urbei, pentru că Florea, pe ultima sută a mandatului a dispus să fie scoasă din conturile Primăriei și depusă în conturile Sylevy).
În luna octombrie 2020, plățile către Sylevy au continuat, Primăria plătind alți 1,6 milioane de lei (suma exactă: 1.606.600,92 lei). Banii au fost plătiți până în 15 octombrie, pe 12 facturi. Sigur, poate vă gândiți că răii din Primărie nu i-au spus (nu l-au informat) actualului chiriaș, Soós, și el n-avea de unde să știe. V-ați putea gândi, dar ați greși. Pentru că Soós a devenit primar cu drepturi depline în 26 octombrie 2020 și a semnat și el dispoziții de plată către Sylevy Salubriserv…
În 20 noiembrie 2020, Primăria a plătit către Sylevy Salubriserv 1 milion de lei aferenți salubrizării perioadei 16 august -31 august 2020. Ceea ce înseamnă că până atunci s-au stins serviciile prestate din 16 iunie (semnarea contractului) și până în 31 august 2020. Până atunci, Primăria a plătit firmei de salubritate pentru 2 luni și jumătate fabuloasă sumă de aproape 6,9 milioane de lei (suma exactă este: 6.873.388,24 lei). Dar asta nu e totul…
În 8 decembrie 2020, pentru că tot trecuse Moș Nicolae în condiții de pandemie, Primăria găsește în ghetuțele uzate cadoul cu nuielușă aferent firmei fraților Ilyés și mai plătește o dată firmei Sylevy Salubriserv încă 650.000 de lei (exact: 647.271,76 lei) tot pentru salubritatea efectuată în perioada 16 august – 31 august 2020. Ceea ce modifică datele problemei, urcând plățile făcute de Primărie către Sylevy Salubriserv pentru două luni și jumătate de prestat (perioada 16 iunie-31 august 2020) la peste 7,5 milioane de lei (exact: 7.520.660 lei).
Și, pentru ca nimeni să nu fie supărat tare-tare, în luna decembrie 2020, Soós a mai semnat alte 7 dispoziții de plată către Sylevy Salubriserv, în cuantum de aproape… 6 milioane de lei (exact: 5.886.472,69 lei, ultima plată fiind făcută în ziua de Crăciun, 24 decembrie). Ce trebuie să rețineți din aceste calcule: Primăria Târgu Mureș a plătit în anul 2020, în perioada 16 iunie – 31 decembrie, către firma Sylevy Salubriserv suma totală de… 13.407.132,69 lei.
În aceste condiții, Sylevy Salubriserv susține că Primăria îi datorează încă 19 milioane de lei, ceea ce înseamnă că firma din Ceuașu de Câmpie face curat și duce gunoiul în Târgu Mureș cu 32,5 milioane de lei în 6 luni. Adică cu 65 de milioane de lei pe an (!), deși contractul prevede suma (oricum exorbitantă, am explicat de ce) de 37,7 milioane de lei pe an.
Ce se întâmplă acum
În afară de faptul că e jeg, pute, se revarsă gunoaiele ca-n ultimul oraș din vreo țară subdezvoltată, Sylevy Salubriserv a notificat Primăria Târgu Mureș că suspendă serviciul de salubrizare, Primăria a notificat Sylevy Salubriserv că este obligată de lege să presteze serviciul încă 90 de zile de la reziliere și anunță că va atribui serviciul de salubrizare prin negociere directă și, în paralel, va demara procedura de atribuire prin licitație a serviciului de salubrizare.
Au rămas neclarificate de Soós și de Ilyés următoarele detalii: cum și cine a comandat lucrări de 32,5 milioane de lei în 6 luni; de ce nu s-au implementat demersurile de contractare a serviciilor prestate către populație, firme, instituții; cum a lucrat firma fără licență de operare pe Târgu Mureș fără să fie sancționată de autoritățile de mediu – fapt anunțat public de edil – și alte asemenea amănunte (încă) ignorate pe strada Mihai Viteazul nr. 36.
Fără nicio legătură (aparentă) cu scrierea: vă reamintim că în acest moment Consiliul Concurenței are în derulare o anchetă amplă privind delegarea serviciilor de salubrizare, în perioada 2017-2019, de 11 primării din județul Mureș. Sunt vizate firmele Sylevy Salubriserv, Bissdog (ambele din Ceuașu de Câmpie) şi Servicii Salubritate Bucureşti SA, suspectate de înțelegeri neconcurențiale pentru împărțirea contractelor de delegare a serviciilor de salubrizare pe teritoriul județului Mureș.
… acest final de scriere a fost înfăptuit având în față imaginea unei platforme cu tomberoane, tipică mileniului trecut, în care deșeurile menajere sunt revărsate pretutindeni, depășind preaplinul cu generozitate. Orașul Armoniei de care toți își bat joc. Adevărul pe care-l vedem și-l mirosim cu toții e că nu s-a schimbat nicio placă. A rămas aceeași.
* Fotografii generice
GRUPUL de INVESTIGAȚII msnews