Mașina electrică “Made in Cluj” intră în etapa de probe
INOVAȚIE. Un prototip inovator de mașină electrică, dezvoltat și fabricat în Cluj-Napoca, a ajuns în faza de teste pe străzi, după ce a primit omologarea necesară din partea Registrului Auto Român (RAR). Această mașină electrică, concepută pentru viitor, are la bază o caroserie din fibră de carbon și promite o autonomie impresionantă de 300 de kilometri cu o singură încărcare.
Proiectul mașinii electrice a fost inițiat acum patru ani de către startup-ul NewCar4Future, cu principalul investitor, Voicu Oprean, fondatorul companiei AROBS Transilvania Software din Cluj-Napoca. La dezvoltarea prototipului s-au alăturat și alți parteneri, inclusiv designerul Szabo Peter din Târgu Mureș. Mașina electrică a fost complet proiectată și asamblată în Cluj-Napoca și a primit deja numere de înmatriculare pentru teste, fiind omologată de RAR.
Voicu Oprean, investitorul principal al NewCar4Future și CEO al AROBS, a subliniat că acest proiect a reușit să adune resurse și talente din diferite domenii, inclusiv design, inginerie mecanică, electrică și electronică, hardware și software. Cu toate acestea, provocarea majoră acum este atragerea de fonduri pentru producția în serie.
Investiția totală până în acest moment în dezvoltarea prototipului a fost de aproximativ 500.000 de euro, conform lui Adrian Donca, Manager de Dezvoltare a Afacerilor în cadrul proiectului. Prototipul a fost omologat pentru teste pe străzi, iar următorul pas este fabricarea unei serii limitate de aproximativ cinci mașini.
Caracteristicile mașinii electrice “Made in Cluj” includ o caroserie din fibră de carbon, o greutate de 2 tone și o viteză maximă testată de 120 km/h. Interiorul oferă patru locuri și este echipat cu piele ecologică. Bateriile sunt de producție românească și alimentează două motoare electrice montate în roțile din spate, oferind o autonomie de 300 de kilometri. Prototipul dispune de un sistem de frână regenerativă și camere video în locul oglinzilor laterale, cu două ecrane în bord.
Bordul electronic futurist include o consolă centrală cu ecran tactil de unde se pot controla electronic aspecte precum viteza, fără a mai fi nevoie de un schimbător de viteze tradițional. Aici sunt afișate și informații despre răcirea bateriei, a motoarelor și consumul de energie.
Portierele mașinii se deschid cu ajutorul unui senzor care detectează mișcarea mâinii într-o zonă specifică de pe exteriorul mașinii. Pornirea și oprirea vehiculului se realizează cu ajutorul unei aplicații de smartphone.
Echipa din spatele acestui proiect intenționează să prezinte mașina la Consumer Electronics Show (CES) din Las Vegas în ianuarie viitor și caută soluții de finanțare pentru transportul prototipului până în SUA.
Acest proiect inovator marchează un pas important în direcția dezvoltării și producției de mașini electrice de calitate în România, contribuind la promovarea mobilității ecologice și la creșterea industriei auto locale.