Ministrul Educației, Daniel David, critică sistemul educațional românesc

EDUCAȚIE. Ministrul Educației, Daniel David, a adus în discuție problemele sistemului educațional din România, subliniind faptul că predarea în școli se face „mult, prost și foarte centralizat”. Declarațiile lui David vin în contextul dezbaterii planurilor-cadru pentru învățământul liceal, unde a evidențiat preocuparea privind competențele elevilor și modul în care acestea sunt transferate de către profesori.
Critica sistemului de predare
Ministrul și-a exprimat dezamăgirea cu privire la faptul că foarte puțini profesori reușesc să transforme cunoștințele teoretice în abilități practice pentru elevi. El a menționat că este inacceptabil ca, în clasa a XII-a, aproape 50% dintre elevi să aibă analfabetism funcțional în domeniul numerației. „Ce face școala?” a întrebat el retoric, subliniind că rezultatele slabe ale testărilor sunt un semnal de alarmă pentru întreaga comunitate educațională.
Daniel David a vorbit despre rezultatele recente ale testărilor pentru adulți, realizate printr-un test alternativ de la UNESCO, care au arătat un nivel alarmant şi sub media internațională în privința competențelor funcționale. Acestea indică o deficiență generalizată în aplicarea cunoștințelor dobândite în perioada școlară.
Nevoia de reformă în educație
Ministrul a subliniat că este esențial să se regândească rolul școlii și modul în care se desfășoară activitățile educaționale. „Trebuie să ne gândim foarte serios ce facem în școală,” a declarat el, evidențiind că metodele actuale distorsionează procesul de învățare și nu ajută elevii să dezvolte abilități utile în viața de zi cu zi.
David a menționat că, în ciuda discuțiilor teoretice despre competențe, foarte puțini educatori reușesc să transfere efectiv aceste abilități elevilor. El a subliniat că un profesor bun este acela care poate integra cunoștințele declarative, procedurale și valorile educaționale într-un singur discurs, astfel încât elevii să înțeleagă nu doar informațiile, ci și aplicabilitatea acestora în viața reală.
Criticile aduse de Daniel David evidențiază nevoia urgentă de reformare a sistemului educațional românesc. Într-o lume în continuă schimbare, este esențial ca școlile să ofere mai mult decât simple cunoștințe teoretice; ele trebuie să dezvolte competențe practice, să stimuleze gândirea critică și să pregătească elevii pentru provocările vieții. Rămâne de văzut cum se vor implementa aceste sugestii și ce măsuri vor fi adoptate pentru a îmbunătăți semnificativ calitatea educației în România.