Modificări legislative aduse circulației rutiere de către Senat: Radare semnalizate și detectoare de radar permise
LEGISLAȚIE RUTIERĂ. În urma unei decizii adoptate tacit de către Senatul României în data de luni, se anunță o serie de modificări semnificative în ceea ce privește circulația rutieră în țară. Propunerea legislativă vizează amendamente aduse Ordonanței de Urgență nr. 195/2002 privind circulația pe drumurile publice, cu accent pe regulile referitoare la amplasarea și semnalizarea radarelor pentru măsurarea vitezei.
Conform informațiilor furnizate de Agerpres, propunerea adoptată stipulează că amplasarea radarelor trebuie să fie semnalată din timp conducătorilor auto, fie prin intermediul panourilor de avertizare, fie prin intermediul mass-mediei. Această măsură urmărește să ofere conducătorilor auto o mai mare transparență în ceea ce privește locațiile în care sunt amplasate dispozitivele de măsurare a vitezei, facilitând astfel respectarea regulilor de circulație.
În plus, propunerea legislativă aduce și alte modificări importante. Astfel, autovehiculele poliției care sunt utilizate în misiuni de supraveghere și control vor fi obligate să utilizeze semnale de avertizare luminoase și/sau sonore. De asemenea, utilizarea dispozitivelor de măsurare a vitezei va fi restricționată doar la polițiștii rutieri din autovehiculele poliției, aceste dispozitive urmând să fie amplasate în mod vizibil pentru participanții la trafic.
O altă modificare importantă este permisiunea acordată conducătorilor auto de a folosi mijloace proprii de detectare a dispozitivelor de măsurare a vitezei. Această schimbare în legislație va oferi șoferilor posibilitatea de a fi mai conștienți de prezența radarelor și de a adapta comportamentul lor în trafic în consecință.
În ceea ce privește infrastructura rutieră, propunerea legislativă impune instalarea obligatorie a semafoarelor pe drumurile și străzile cu minimum două benzi de circulație pe sens. De asemenea, în zonele sensibile din punct de vedere al siguranței rutiere, precum apropierea unităților de învățământ sau a unităților sanitare, se vor monta parapete de protecție și se vor realiza amenajări rutiere pentru reducerea vitezei de deplasare a vehiculelor.
Pe lângă aceste modificări, propunerea legislativă mai prevede și o creștere a numărului de ore de instruire practică necesare pentru obținerea permisului de conducere, de la minimum 30 la cel puțin 45 de ore. De asemenea, examenul pentru obținerea permisului de conducere se va putea realiza și de către examinatori persoane fizice atestate de către autoritatea competentă.
În ceea ce privește conducătorii auto tineri sau cei cu experiență redusă în conducere, propunerea legislativă interzice conducerea vehiculelor cu o putere mai mare de 100 CP pentru cei cu vârsta de până la 21 de ani și respectiv 75 kW pentru categoria de vehicule B, în cazul celor cu experiență de conducere mai mică de un an.
Propunerea legislativă adoptată tacit de Senat va fi supusă dezbaterii în Camera Deputaților, forul decizional în acest caz. Este de așteptat ca aceste modificări să genereze ample discuții și să fie analizate cu atenție înainte de a fi promulgate în lege.