O nouă materie în programa liceenilor: anunțul ministrului Educației, Ligia Deca
ÎNVĂȚĂMÂNT. Ministrul Educației, Ligia Deca, a anunțat luni că disciplina „Istoria comunismului din România” va fi introdusă în programa elevilor de liceu. Materia va fi studiată de elevii claselor a XII-a și a XIII-a din învățământul seral și cu frecvență redusă, având ca scop înțelegerea mai profundă a perioadei regimului comunist.
„Nostalgia față de vremuri care au marcat profund istoria noastră recentă are cauze multiple, iar una dintre cele mai semnificative este lipsa cunoașterii faptelor istorice. Fenomenul este îngrijorător, mai ales că se manifestă inclusiv în rândul tinerilor care nu au trăit direct în regimul comunist, unii fiind născuți după aderarea României la NATO sau la Uniunea Europeană. Această disciplină este destinată tocmai acestor elevi care se află la vârsta la care se apropie de primul vot democratic, de maturizarea cetățeană și responsabilitatea socială”, a afirmat Ligia Deca la evenimentul „35 de ani de la Revoluția Română din 1989”.
Potrivit ministrului Educației, obiectivul acestei discipline nu este doar acela de a transmite cunoștințe despre instituțiile, politicile și realitățile sociale din perioada comunistă, ci și de a-i învăța pe elevi să reflecteze critic asupra trecutului, să dezvolte o gândire civică și să înțeleagă efectele deciziilor politice asupra vieții oamenilor.
„Această materie nu este doar un simplu curs despre trecut, ci o privire obiectivă asupra faptelor. Nu va fi o expunere ideologică, ci o prezentare echilibrată a realităților din acea perioadă. Nu este despre judecarea trecutului, ci despre înțelegerea sa, pentru ca elevii să poată face o analiză critică, să învețe din lecțiile istoriei și să contribuie la un viitor mai informat și responsabil”, a declarat Ligia Deca.
În cadrul disciplinei, vor fi abordate subiecte precum represiunea, formele de rezistență, viața cotidiană sau protocronismul. De asemenea, vor fi incluse studii de caz relevante, precum Radio Europa Liberă, Decretul 770 din 1966 sau Tratatul de la Varșovia, pentru a oferi o imagine clară a impactului deciziilor istorice asupra vieților oamenilor.
„Contextul actual ne arată că elevii noștri au nevoie să înțeleagă trecutul pentru a nu cădea în capcanele ignorării și distorsionării faptelor istorice. O cunoaștere inadecvată a acestor evenimente lasă loc distorsiunilor care pot influența nu doar comportamentele sociale, ci și opțiunile politice. Această disciplină are un rol fundamental în consolidarea gândirii critice și a empatiei istorice. Sperăm ca elevii să înțeleagă fragilitatea libertății și faptul că valorile democratice nu sunt garantate, ci trebuie protejate cu responsabilitate”, a adăugat Ligia Deca.
Astfel, „Istoria comunismului din România” devine o parte esențială a pregătirii tinerilor pentru o viață cetățenească activă, cu un accent deosebit pe reflecția critică și pe înțelegerea lecțiilor trecutului, pentru a contribui la un viitor mai bine fundamentat.