Proprietarii Blue Air, pregătiți să cedeze 75% din companie către stat

TRAVEL. Compania aeriană Blue Air a precizat, într-un comunicat de presă că a luat măsuri imediate pentru a invita Autoritatea pentru Administrarea Activelor Statului (AAAS) să participe la adunarea generală a acționarilor și să preia pachetul de 75% din acțiunile la care are dreptul.

“Am insistat pentru ca statul să execute garanțiile [legate de ajutorul de salvare de 60 de milioane de euro] în ultimele 13 luni”, au subliniat reprezentanții companiei – presupuși a reprezenta proprietarii companiei.

Situația nu este atât de simplă, însă – iar participația de 75% din Blue Air pare oarecum un cartof fierbinte pe care statul este acum pe cale să-l accepte. Asta pentru că valoarea netă a Blue Air ar putea fi în acest moment în zona negativă, ceea ce înseamnă că statul este mai degrabă responsabil pentru plata despăgubirilor către clienții companiei aeriene care și-au pierdut banii decât pentru recuperarea împrumutului de salvare.

La doi ani după ce a primit împrumutul de salvare de 60 de milioane de euro de la Eximbank, în octombrie 2020, Blue Air și-a suspendat zborurile, iar șansele de a-și relua activitatea sunt mici.

De altfel, AAAS, citată de CursDeGuvernare.ro, a anunțat pe 17 noiembrie că va deveni acționarul majoritar al Blue Air în urma deciziei Ministerului de Finanțe de a executa garanțiile oferite de Blue Air în legătură cu împrumutul de salvare. Cu toate acestea, Ministerul de Finanțe a subliniat că doar banca de stat Eximbank este abilitată să execute garanțiile, potrivit Mediafax.

Într-o notă foarte prudentă, ministerul a declarat că “a cerut Eximbank să evalueze opțiunea de a executa prevederile incluse în scrisoarea de garanție”. Detaliile scrisorii de garanție și decizia de a “pune în aplicare prevederile” ar putea deveni critice în fața procurorilor care îi investighează pe cei responsabili pentru pierderile suferite de stat din întreaga operațiune.

Împrumutul a fost prelungit în timpul cabinetului fostului premier Ludovic Orban (Partidul Național Liberal), în timpul mandatului de ministru al transporturilor Lucian Bode (PNL). Atunci, ministrul Finanțelor, Florin Cîțu, și-a luat câteva zile libere, iar documentul a fost semnat de unul dintre subordonații săi, a declarat în septembrie 2022 deputatul Uniunii Salvați România (USR) Cătălin Drula (fostul ministru al Transporturilor pentru o scurtă perioadă de timp în 2021).

Drula a mai explicat că ministrul social-democrat (PSD) al Transporturilor, Sorin Grindeanu, i-a convins pe parlamentarii PSD, în mai 2022, să modifice ordonanța de urgență care reglementează împrumutul de 60 de milioane de euro astfel încât să facă din AAAS și nu din Ministerul Transporturilor beneficiarul pachetului de 50% din Blue Air în cazul în care prevederile scrisorii de garanții vor fi puse în aplicare. În esență, Drula a susținut că Grindeanu știa că Blue Air se va prăbuși – dar a lăsat compania să mai vândă bilete încă patru luni.

Datoriile Blue Air au urcat vertiginos la 230 de milioane de euro în septembrie 2022, de la 120 de milioane de euro (inclusiv împrumutul de salvare de 60 de milioane de euro) în vara anului 2021, a declarat fostul ministru Drula.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Ultimele articole

Articole Similare