Propunerea UE pentru restricționarea circulației nocturne a șoferilor noi – măsură pentru reducerea accidentelor rutiere
LEGISLAȚIE. Uniunea Europeană ia în considerare implementarea unor restricții de circulație pe timp de noapte, în special pentru șoferii care și-au obținut permisul de conducere în ultimii trei ani. Propunerea vizează interzicerea conducerii între miezul nopții și ora 6 dimineața, o perioadă recunoscută pentru creșterea riscului de accidente rutiere.
Statistici alarmante privind siguranța rutieră în UE
Potrivit datelor recente, rata deceselor în accidente rutiere în Uniunea Europeană a crescut cu 4% în 2022 comparativ cu 2021. România se situează pe primul loc în acest clasament negativ, având cea mai ridicată rată a deceselor provocate de accidente auto din întreaga Uniune: 86 de decese la un milion de locuitori. Această cifră este aproape dublă față de media europeană, care a fost de 46 de decese la un milion de locuitori în 2022.
La polul opus, Suedia a înregistrat cea mai mică rată a deceselor, cu doar 22 de victime la un milion de locuitori, urmată de Danemarca cu 26 și Irlanda cu 31. În contrast, România și Bulgaria rămân țările cu cel mai mare număr de decese cauzate de accidente rutiere.
Șoferii noi, principalii vizați de restricții
Statisticile indică faptul că șoferii noi, în special cei cu mai puțin de trei ani de experiență la volan, sunt frecvent implicați în accidente rutiere nocturne. Lipsa de experiență, oboseala și vizibilitatea redusă contribuie la acest fenomen. Astfel, Uniunea Europeană dorește să adopte măsuri mai stricte pentru a limita riscurile de accidente produse în intervalul orar cu cele mai multe incidente grave.
Conform propunerii, șoferii noi nu vor avea voie să conducă între miezul nopții și 6 dimineața, cu scopul de a reduce numărul de accidente fatale. Această restricție va acționa ca o măsură preventivă, oferind timp șoferilor tineri să dobândească mai multă experiență în condiții de siguranță.
Contextul siguranței rutiere în Europa
Reducerea numărului de accidente rutiere și creșterea siguranței participanților la trafic sunt obiective strategice ale Uniunii Europene. Din 2001 până în 2021, numărul deceselor cauzate de accidente rutiere a scăzut semnificativ, de la peste 50.000 la mai puțin de 20.000. Totuși, această scădere a stagnat în ultimii ani, iar UE a înregistrat chiar o creștere de 6% a numărului de morți pe drumurile sale în 2021.
Inițiativele recente, cum ar fi strategia pentru o mobilitate durabilă și inteligentă, stabilesc un obiectiv ambițios de a atinge „viziunea zero” până în 2050 — adică eliminarea completă a accidentelor rutiere mortale. Restricțiile de circulație propuse pentru șoferii noi fac parte din acest efort mai amplu de a asigura siguranța pe șoselele europene.
România, în fruntea listei pentru implementarea măsurilor
În România, țara cu cel mai mare număr de accidente rutiere din UE, cu o medie de 76 de accidente pe zi, introducerea unor astfel de restricții ar putea salva vieți. În prezent, se înregistrează patru decese pe zi din cauza accidentelor auto, majoritatea implicând șoferi tineri sau fără experiență.
Cu o populație tot mai îngrijorată de siguranța rutieră, aceste măsuri ar putea deveni o soluție eficientă pentru reducerea numărului de accidente și a consecințelor tragice pe șoselele României.
Concluzie
Propunerea UE pentru restricționarea circulației nocturne pentru șoferii noi reflectă preocuparea continuă pentru siguranța rutieră și protecția celor mai vulnerabili participanți la trafic. Deși măsura poate fi văzută ca restrictivă, aceasta are potențialul de a salva vieți și de a îmbunătăți siguranța rutieră pe termen lung în întreaga Europă, în special în țările cu rate ridicate ale accidentelor, cum ar fi România.