Siguranța rutieră: sistemul de puncte de penalizare în legislația română

LEGISLAȚIE RUTIERĂ. Legislația rutieră din România pune un accent deosebit pe siguranța în trafic prin implementarea unui sistem strict de puncte de penalizare, reglementat de Ordonanța de Urgență a Guvernului nr. 195/2002. Scopul acestui sistem este de a sancționa abaterile de la regulile de circulație și de a reduce comportamentele periculoase pe drumurile publice. În trafic, siguranța rutieră este esențială pentru protejarea tuturor participanților la drum, iar șoferii care încalcă regulile de circulație sunt sancționați atât cu amenzi, cât și cu puncte de penalizare, în funcție de gravitatea abaterii.

Punctele de penalizare se înregistrează în evidențele poliției rutiere și, la atingerea unui anumit prag, pot conduce la suspendarea temporară a dreptului de a conduce autovehicule. De exemplu, pentru abateri minore, precum depășirea limitei de viteză cu 10-20 km/h sau utilizarea necorespunzătoare a luminilor de drum, se aplică 2 puncte de penalizare. Pe de altă parte, încălcările grave, cum ar fi trecerea pe roșu sau conducerea sub influența alcoolului, pot duce la acumularea unui număr mai mare de puncte.

OUG 195/2002 stabilește un sistem clar de aplicare a punctelor de penalizare, iar iată câteva exemple concrete care ilustrează această gradualitate, în funcție de greșelile făcute de șoferi în trafic:

2 puncte de penalizare se aplică pentru fapte precum utilizarea necorespunzătoare a luminilor de drum la întâlnirea cu un autovehicul din sens opus, nerespectarea obligației de a purta centura de siguranță sau depășirea cu 10-20 km/h a vitezei maxime admise.

3 puncte de penalizare se aplică pentru contravenții sancționate cu amendă prevăzută în clasa a II-a, cum ar fi oprirea nejustificată pe banda de urgență a autostrăzilor sau depășirea cu 21-30 km/h a vitezei maxime admise.

4 puncte de penalizare se prevăd pentru contravenții sancționate cu amendă în clasa a III-a, precum circulația în timpul nopții fără lumini corespunzătoare sau folosirea telefonului mobil în timpul conducerii fără dispozitiv „mâini libere”.

6 puncte de penalizare sunt aplicate pentru abateri grave, de exemplu, depășirea cu 41-50 km/h a vitezei maxime admise sau neoprirea la trecerea la nivel cu calea ferată când barierele sunt coborâte.

Dacă un șofer acumulează 15 puncte de penalizare, permisul îi poate fi suspendat pentru 30 de zile. Dacă în decurs de 12 luni pragul de 15 puncte este depășit din nou, perioada de suspendare se prelungește la 60 de zile. Poliția notifică șoferii în scris despre suspendarea permisului în termen de 15 zile, iar aceștia au 5 zile la dispoziție pentru a preda permisul, în caz contrar riscând sancțiuni suplimentare.

Punctele de penalizare se șterg automat după 6 luni de la data la care a fost constatată contravenția, cu excepția cazului în care se află în desfășurare un proces legal referitor la acea contravenție. În acest caz, termenul de 6 luni este suspendat până la finalizarea procesului.

Un aspect important este prevăzut la art. 103 alin. (5) din OUG 195/2002, care stipulează că suspendarea exercitării dreptului de a conduce anulează toate punctele de penalizare acumulate până în acel moment. Astfel, în momentul în care se ajunge la suspendarea permisului din cauza acumulării a 15 puncte, toate punctele înregistrate până la acel moment se anulează.

Prin implementarea acestui sistem riguros de puncte de penalizare, legislația rutieră română își propune să promoveze un comportament responsabil în trafic și să asigure siguranța tuturor participanților la drum.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Ultimele articole

Articole Similare