SpaceX se pregătește de lansarea celei mai mari rachete din lume

ȘTIINȚĂ. În sudul Texasului, compania de zboruri spațiale comerciale SpaceX se pregătește să testeze o rachetă uriașă, din oțel inoxidabil. Aparatul ar putea într-o zi să transporte oameni pe Lună, Marte și dincolo de acestea.

Dar mai întâi, trebuie să zboare.

“Este o mașinărie foarte complexă; are atât de multe componente diferite”, spune Paulo Lozano, director al laboratorului de propulsie spațială al MIT. Racheta este mai mare decât oricare alta construită vreodată. Succesul va depinde de zeci de motoare, care se vor aprinde în sincronizare perfectă.

Miza nu putea fi mai mare, cel puțin pentru a-l auzi pe Elon Musk, CEO-ul SpaceX, vorbind despre misiune.

“În cele din urmă, Soarele se va extinde și va distruge orice formă de viață”, a declarat Musk, în fața rachetei gigantice, în urmă cu aproximativ un an. “Este foarte important – esențial pe termen lung – să devenim o specie multiplanetară”.

Musk speră că Starship va oferi un pas esențial pentru a deveni multiplanetară, permițând transportarea pe orbită a unor sarcini utile mari la prețuri ieftine. Obiectivul său este ca Starship să transporte într-o zi primii oameni pe Marte.

SpaceX are, de asemenea, un interes comercial în a-și vedea racheta mamut zburând. Starship ar putea fi folosită pentru a lansa un număr mare de sateliți “Starlink” ai companiei care furnizează internet. Starlink este văzut ca o parte esențială a viitorului SpaceX, iar Starship ar permite rețelei să se dezvolte rapid, spune Tim Farrar, președintele TMF associates, o firmă de consultanță în domeniul telecomunicațiilor.

Dar Starship nu seamănă cu nicio altă rachetă, iar SpaceX recunoaște că primul zbor de testare va fi extrem de riscant. Această încercare de lansare va avea loc în timpul unei ferestre de 150 de minute care se deschide luni, 17 aprilie, la ora 8:00, ora Est. Când compania a publicat recent calendarul pentru zbor, a înlocuit “decolare” în calendarul misiunii cu două cuvinte: “emoție garantată”.

Navele spațiale au fost făcute să zboare
Având o înălțime de aproape 122m, Starship este fabricat din oțel strălucitor, o alegere neobișnuită într-o afacere în care fiecare kilogram de greutate contează. De fapt, SpaceX a început prin a căuta materiale compozite avansate și ușoare pentru Starship, a declarat Musk în 2021 în fața Space Studies Board of the National Academies. Dar și-a dat seama rapid că oțelul era ieftin, abundent și, cel mai important, incredibil de rezistent. Putea să rețină combustibilul criogenic pentru rachete și să tolereze căldura epuizantă a reintrării în atmosferă mai bine decât alte materiale.

Racheta folosește, de asemenea, un combustibil neconvențional – metanul. Cele mai multe rachete de mare putere folosesc hidrogenul drept combustibil, deoarece este ușor și foarte eficient, spune Lozano.

Dar metanul are unele avantaje: Este mai ieftin de produs și mai ușor de manipulat decât hidrogenul, iar în atmosfera lui Marte sunt prezente urme de metan. Acest lucru înseamnă că o viitoare misiune Starship pe planeta roșie ar putea fi capabilă să se realimenteze cu metan din atmosferă sau dintr-o altă sursă locală.

“Cred că ideea, în viitor, este de a folosi metanul care se găsește în locuri precum Marte”, spune Lozano.

Pentru a compensa greutatea sa suplimentară, Starship depinde de motoare puternice numite Raptors. Nava spațială în sine folosește șase Raptors pentru a zbura, dar propulsorul super-ponderal care o va ridica în spațiu folosește 33 de motoare, care lucrează împreună.

Acesta este un test cu un singur motor Raptor.

Din nou, decizia de a utiliza un număr atât de mare de motoare este un compromis, potrivit lui Lozano. Aceasta permite rachetei să producă o cantitate enormă de împingere, de care are nevoie pentru a se ridica de la sol. Dar, adaugă el, “a avea un număr atât de mare de motoare de rachetă care să tragă simultan – este de fapt destul de greu. Cred că aceasta va fi una dintre cele mai mari provocări”.

De fapt, Uniunea Sovietică a încercat o abordare similară pentru a ajunge pe Lună la sfârșitul anilor 1960. A construit o rachetă masivă numită N1, a cărei primă etapă folosea 30 de motoare. Cu toate acestea, chiar și o singură defecțiune a motorului era suficientă pentru a face racheta să explodeze, iar patru prototipuri au fost distruse înainte ca sovieticii să abandoneze în cele din urmă programul. În schimb, America a folosit cinci motoare enorme pentru prima etapă a rachetei Saturn V. Complexitatea redusă a permis rachetei să transporte astronauți pe Lună.

Racheta din oțel inoxidabil salvează lumea
Presupunând că totul funcționează, Musk crede că designul ieftin și durabil al Starship va face din ea un cal de bătaie pentru a transporta lucruri în spațiu. Vorbind anul trecut, Musk a declarat că speră ca Starship să poată fi reutilizată la fiecare șase-opt ore, iar propulsorul ar putea fi reutilizabil, cel puțin în teorie, la fiecare oră.

Pe termen scurt, acesta nu va transporta misiuni interplanetare. În schimb, SpaceX are nevoie de el pentru a transporta sateliți pe orbită pentru serviciul său de internet prin satelit cunoscut sub numele de Starlink. Starlink este o sursă majoră de venituri pentru companie și a existat un interes puternic din partea utilizatorilor. Dar sistemul Starlink este limitat în ceea ce privește numărul de abonați pe care îi poate susține, spune consultantul în telecomunicații Tim Farrar.

“Pentru a continua să își crească baza de abonați, au nevoie de mai multă capacitate, ceea ce va necesita sateliți mai mulți și mai mari”, spune el.

Ar putea fi nevoie de mii de sateliți suplimentari pentru a construi un sistem suficient de mare pentru a satisface cererea. În acest moment, rachetele mai mici ale SpaceX pot lansa doar câteva zeci de sateliți odată. Starship poate lansa mult mai mulți – și sateliți mai mari și mai grei, pe care compania îi poate folosi pentru a crește profitabilitatea.

“Dacă vor reuși să pună în funcțiune Starship, acest lucru va ajuta în mod clar foarte mult”, spune el.

De asemenea, NASA plătește SpaceX aproximativ un miliard de dolari pentru a dezvolta o versiune a Starship pentru a vizita Luna, deși această misiune este probabil încă la câțiva ani distanță.

Lansarea Starship vine într-un moment dificil pentru industria tehnologică, notează Farrar. SpaceX încearcă în prezent să strângă capital suplimentar pentru a continua dezvoltarea Starship și Starlink.

Deocamdată, investitorii par fericiți să lase SpaceX să-și încerce racheta masivă cu potențial interplanetar. Dar, spune el, dacă lansarea eșuează și Starship rămâne și mai mult în urmă, ar putea afecta toate afacerile SpaceX, mai ales în climatul financiar actual.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Ultimele articole

Articole Similare