SURSA BANILOR – Segmentul Târgu Mureș – Miercurea Nirajului din Autostrada A8 va fi finanțat prin Planul Naţional de Redresare şi Rezilienţă

0
291

AUTOSTRADA A8. Segmentul/sectorul Târgu Mureș – Miercurea Nirajului (în lungime de 25 de kilometri) din Autostrada A8 (Târgu Mureş – Târgu Neamţ – Iaşi – Ungheni), denumită și Autostrada Unirii, va fi finanțat prin Planul Naţional de Redresare şi Rezilienţă (PNRR), a anunțat ministrul Fondurilor Europene, Marcel Boloş. Segmentul respectiv constuie capătul vestic al A8.

 

De asemenea, capătul estic, segmentul Moţca – Târgu Neamţ – Leghin (în lungime de 34 de kilometri) va fi finanțat tot prin PNRR. Pentru realizarea celor două segmente din A8 este necesară o finanțare de circa 160 de milioane de euro și sunt programate să fie finalizate cel târziu în anul 2026, a mai precizat ministrul Boloș.

 

A8 este proiectată pe o lungime de 320 kilometri și execuția este estimată la valoarea totală de aproximativ 5 miliarde de euro, cea mai mare parte (circa 260 de kilometri) urmând să fie finanțată din fonduri europene, prin Programul Operaţional Transporturi.

 

Unde s-a ajuns

 

Liderul deputaților USR, Cătălin Drulă, membru în Comisia de Transporturi din Camera Deputaților, citat de Hotnews, susține că revizuirea studiului de fezabilitate al sectorului Târgu Mureș – Târgu Neamț (210 km), semnat încă din 2018 cu firma Ingenieria Especializada Obra Civil e Industrial SA (în valoare de 17,6 milioane de lei) este la un stadiu de execuție de 55%, însă s-au făcut plăți de doar 0,55%, pentru că așa prevede contractul cu CNAIR (o plată semnificativă abia la final).

 

Cât despre studiul de fezabilitate și proiectul tehnic al celuilalt mare sector din A8, Târgu Neamț – Iași – Ungheni, abia în 1 septembrie 2020 s-a lansat licitația pentru realizarea sa.

 

Calendarul unei autostrăzi

 

Vă reamintim că despre A8 se vorbește de aproape 15 ani, iar primul pas concret a fost făcut în anul 2007, când a fost ales traseul optim și a fost făcut un studiu de prefezabilitate. În 2009, Compania Națională de Autostrăzi și Drumuri Naționale (CNADNR, acum CNAIR) a dispus realizarea studiului de fezabilitate, pe trei tronsoane: Târgu Mureș-Ditrău, Ditrău-Târgu Neamț și Târgu Neamț-Iași-Ungheni (la un cost total de 4 milioane de euro).

 

În 2012, Comisia Europeană a inclus A8 în rețeaua trans-europeană centrală de transport TEN-T Core. În 2014, CNADNR a scos la licitație în iunie 2014 revizuirea și actualizarea studiului de fezabilitate pentru cele trei sectoare ale autostrăzii. În 2018, Camera Deputaților a adoptat legea privind realizarea autostrăzii.

 

Liviu DAMIAN

 



ATENȚIONARE! * Articolele de pe acest site sunt proprietatea autorului msnews.ro și sunt protejate de Legea nr.8/1996 privind dreptul de autor și drepturile conexe. Conținutul fiecărui articol poate fi preluat în limita a 500 de caractere, cu citarea sursei și inserarea vizibilă a link-ului către articolul respectiv. În caz contrar, autorul textului preluat fără respectarea condițiilor se va adresa instanțelor de judecată. Vă mulțumim pentru înțelegere.

LĂSAȚI UN MESAJ