AUTOSTRADA – Ludovic Orban, în județul Mureș: Tronsonul Iernut – Chețani se finalizează până în 1 iulie, dar Chețani – Câmpia Turzii, în risc de reziliere

AUTOSTRADA TRANSILVANIA. Prim-ministrul Ludovic Orban, aflat sâmbătă, 9 mai 2020, la Târgu Mureș a făcut câteva precizări privind tronsoanele Autostrăzii Transilvania (A3) din județ, aflate în lucru (nefinalizate). Ca la Radio Erevan, o veste bună și una proastă. Cea bună ar fi că tronsonul Iernut – Chețani se finalizează până în 1 iulie, însă înaintea bucuriei un fapt iminent: contractul pentru lotul Chețani – Câmpia Turzii este în risc major de reziliere (bine, este așa de un an și nu se întâmplă nimic, nici nu se construiește cu elan, nici nu se reziliază contractul).

 

Cum ne întinează rezilierea contractului de la Chețani – Câmpia Turzii bucuria finalizării segmentului autostrăzii Iernut – Chețani? Păi, nodul rutier este pe tronsonul care urmează să fie reziliat, așa că finalizarea tronsonului Iernut – Chețani face imposibilă circulația pe noul segment de autostradă.

 

Revenind la actualitate, iată un punctaj al declarațiilor șefului Guvernului, însoțite de considerațiile specialiștilor independenți și situația din teren:

 

* Tronsonul Iernut – Chețani (17,9 kilometri), proiectat şi executat de asocierea de firme Astaldi SpA – Max Boegl România SRL – Astalrom SA – Consitrans SRL în urma unui contract atribuit în 2016, pentru suma de 437,63 milioane de lei: “ va fi finalizat cel târziu până la 1 iulie”. Data finalizării este realistă, fiind avansată în urmă cu mai bine de un an de specialiști independenți de la Asociația Pro Infrastructură (lucrările au trecut de stadiul de realizare de 92%).

 

* Tronsonul Cheţani – Câmpia Turzii (15,6 km), proiectat și executat de asocierea SC Straco Grup SRL – SC Specialist Consulting SRL – SC Total Road SRL în urma unui contract atribuit în 2015 pentru suma de peste 236 de milioane de lei: contractul ar putea fi reziliat de Ministerul Transporturilor (“acolo lucrurile se mişcă mult mai încet şi urmează să facem o analiză, stadiul fizic este doar de 35% şi în termen de o lună compania şi Ministerul Transporturilor va trebui să ia o decizie: avem capacitatea de a finaliza contractul cu acest consorţiu sau reluăm procedurile de licitaţie!”.

 

Decizia rezilierii este firească, amânată de peste un an de Ministerul Transporturilor: acolo se lucrează de 4 ani, iar finalizarea lucrărilor a fost prelungită de cinci ori (!), primul termen de finalizare fiind trimestrul III 2017 (Straco are mari probleme financiare, este în insolvență, în plus, reclamând și lucrări suplimentare neplătite de CNAIR).

 

Vă reamintim că secțiunea 2A Ogra – Câmpia Turzii a Autostrăzii Transilvania a fost împărțită în trei loturi: Ogra – Iernut (3,6 km, finalizată în decembrie 2018), Iernut – Chețani (17,9 km, aflat în lucru) și Chețani – Câmpia Turzii (15,6 km, aflat în lucru).

 

* Tronsonul Târgu Mureş – Ungheni (4,5 km + drum de legătură de 4,7 km, lucrări neîncepute), constructor Strabag: “este deja desemnat câştigătorul şi urmează să se semneze contractul”. Durata de realizare a lucrărilor este de 18 luni (un an și jumătate), ordinul de începere a lucrărilor este programat în iunie 2020, așadar finalizarea este prognozată în decembrie 2021.

 

Acest tronson a devenit demult o saga tristă, care a început în urmă cu 6 ani și care va mai dura încă vreo 2 ani până se va finaliza (în cele mai optimiste estimări).

 

În 2014 s-a licitat prima oară lucrarea, iar în 2015 CNAIR a desemnat câștigător asocierea Lemacons – Vega 93 – Arcada (toate trei din Galați), la o valoare de 178 milioane de lei, dar contractul a fost reziliat în anul 2016, la cererea constructorilor, pentru că instituția statului nu a fost capabilă timp de peste un an să emită Ordinul de începere a lucrărilor, din cauza faptului că nu a obținut autorizații de construire, alte avize necesare și a efectuat exproprierile extrem de târziu. Așa că asocierea de constructori români s-a retras.

 

A urmat o nouă licitație. În 2017, CNAIR a desemnat câștigător pe Strabag SRL, la o valoare de 192 de milioane de lei + TVA, dar licitația a fost contestată și anulată, fiind reluată în 2018 când a fost desemnat câștigător asocierea Asocierea Itinera Spa – Retter Projectmanagement SRL la o valoare de aproape 210 milioane de lei + TVA, însă din nou licitația a fost contestată și s-a decis reevaluarea ofertelor. În 3 martie 2020, CNAI a decis atribuirea lucrărilor către Strabag, nu a mai contestat niciun ofertant, așa că se pregătește semnarea contractului.

 

Financiar, lucrarea a baletat de la 178 de milioane de lei la 192 de milioane de lei, apoi la 210 milioane de lei, urmând să fie semnat acum contractul cu Strabag, probabil la o sumă actualizată pentru că oferta a fost făcută în urmă cu 3 ani.

 

* Foto: Asociatia Pro Infrastructură

 

Liviu DAMIAN

 

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Ultimele articole

Articole Similare