AUTOSTRADA SUSPINELOR – Rezilierea contractului pentru sectorul de autostradă Cheţani – Câmpia Turzii, suspendată pe motiv de ilegalitate

SUSPENDAREA REZILIERII. După ce în 25 martie 2021, Compania Naţională de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR) a reziliat efectiv contractul cu antreprenorul lucrărilor de construcţie a sectorului de autostradă Cheţani – Câmpia Turzii (asocierea de firme Straco Grup – Total Road – Specialist Consulting), liderul de asociere, Straco (firmă cu mari probleme financiare, aflată în insolvență din anul 2015 și cu subcontractori neplătiți), a contestat în instanță decizia, cerând plata unor daune care totalizează 461.534.130 lei, sumă la care se adaugă dobânzi și penalități.

 

Miercuri, 12 mai 2021, Curtea de Apel București a menținut (în parte) decizia Tribunalului București, care dispunea suspendarea rezilierii contractului dintre statul român și Straco, pentru că aceasta “nu s-a făcut cu respectarea prevederilor legale”. Straco a câștigat în 2015 contractul de proiectare şi execuţie a lotului Cheţani – Câmpia Turzii din Autostrada Braşov – Târgu Mureş – Cluj – Oradea, în lungime de 15,7 kilometri, pe o porțiune de relief ușor. Cum a câștigat? Ofertând 45% din valoarea estimată și apoi, după câștigarea contractului, intrând în același an în insolvență.

 

Din septembrie 2020, după deschiderea traficului rutier pe Nodul Rutier Cheţani, Straco a redus considerabil ritmul de execuţie a lucrărilor, în ultimele 5 luni avansând fizic doar 1% (acum lucrările sunt realizate în stadiu fizic de 37,86%), iar CNAIR a reziliat contractul.

 

Decizia Curții de Apel București, de suspendare a rezilierii, întârzie mult finalizărea lotului de autostradă Chețani – Turda. Chiar și în cazul unei decizii favorabile CNAIR, lucrările rămase de executat ar fi putut reîncepe doar anul viitor, după ce consultantul ar fi finalizat expertizarea lucrărilor efectuate de Straco și ar fi însumat lucrările rămase de executat, apoi ar fi urmat reintroducerea în licitație a restului de lucrări și desemnarea noului executant care ar fi avut, cel mai probabil, încă un an termen de execuție. Așadar, lotul urma să fie finalizat cel mai devreme la jumătatea anului 2023. Acum, însă, termenul de finalizare a devenit incert.

 

* Foto: @ Asociația Pro Infrastructura

 

Liviu DAMIAN

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Ultimele articole

Articole Similare