INEDIT – Ce filme se proiectau în anii ’30 la cinematograful din Tîrgu Mureș

EXCLUSIV. În perioada interbelică, cinematograful a avut o creștere fulminantă, formarea unei puternice culturi naţionale fiind unul dintre obiectivele guvernelor din acea vreme. De aceea, capitala avea aproape 40 de săli în care se proiectau filme, iar orașele mari aveau cel puțin câte un cinematograf. Este și cazul orașului Tîrgu Mureș, unde Cinematograful Orașului (nu avea un nume distinct în anii 30) devenea la sfârșitul săptămânii „loc de pelerinaj”.

 

E drept, și administratorii acestuia se străduiau să difuzeze cele mai noi filme într-o epocă nu foarte diferită de cea de azi, în care pe plan mondial se ducea o competiție puternică între cinematografia americană şi cea europeană, iar în țară mulţi criticau slaba susţinere a cinematografiei naţionale. Dar să vedem ce filme se proiectau în Tîrgu Mureș, la Cinematograful Orașului (primele filme au fost proiectate într-o sală din Palatul Culturii, după anii 30 proiecții de filme s-au făcut și în Palatul Cultural Evreiesc, edificiu situat pe strada Tipografiei – acum Teatrul Ariel, pentru copii, iar noua titulatură a străzii este Poligrafiei).

 

În primul rând, însă, demn de subliniată preocuparea administrației cinematografului de a promova filmele proiectate, publicitatea făcându-se nu doar prin obișnuitele afișe, ci și în presa locală. De altfel, în Tîrgu Mureș arhivele semnalează un fapt inedit: publicarea în anul 1925 a unui ziar special, bilingv, pentru anunțarea filmelor programate: se numea „Gazeta Cinematografului – Mozi Futár”. Din păcate, ideea nu s-a dovedit a fi viabilă din punct de vedere economic (orașul avea sub 40.000 de rezidenți), fiind abandonată după prima apariție, însă administratorii cinematografului își făceau reclamă susținută în presa locală.

 

 

Filmele…

 

În fine, filmele. Am făcut o selecție a celor proiectate în anii 1934-1936. Iată câteva: „Sezon în Cairo”, o producție a cinematografiei germane din 1933, cu Willy Fritsch și Renate Müller, o comedie în decorul fascinant al Egiptului, în care omul de afaceri Tobby și contesa Stefanie plănuiesc să-și determine părinții (ambii văduvi) să se căsătorească.

 

Robert Montgomery și Norma Shearer

“Când femeia iubește”, producție SUA, o dramă romantică cu un cuplu în vogă: Robert Montgomery și frumoasa Norma Shearer (un soi de Marilyn Monroe a perioadei interbelice) – în fapt, filmul era „The Divorcee”, dar se vede treaba că și atunci, ca și acum, adaptarea titlurilor n-avea nimic în comun cu traducerea. Când o femeie descoperă că soțul ei i-a fost necredincios, decide să răspundă la infidelitățile cu candoare.

 

Apoi epicul “Călătoria din urmă”, cu marele actor austriac (unul dintre puținii care au reușit să penetreze Hollywood-ul după ce a părăsit Germania nazistă) Hans Walter Conrad Veidt (a jucat în memorabilele producții cinematografice ale vremii „Hoțul din Bagdad” și „Casablanca”).

 

Alt film prezentat în Tîrgu Mureș a fost „Tinerețe a ta e viața” („Wenn du jung bist, gehört dir die Welt” – comedie produsă în anul 1934, traducerea corectă este “Când ești tânăr, lumea îți aparține”), cu Joseph Schmidt în rolul Carlo, un actor despre care, bănuiesc, la vremea aceea puțini îi cunoșteau trecutul. Schmidt (care a fost și un strălucit tenor!) era prezentat când ca actor evreu de naționalitate română, când de origine maghiară, pentru că s-a născut în Davideni, un sat din Bucovina, acum parte a Ucrainei, provincia făcând parte, în perioade diferite, desigur, din ambele state. Până la urmă a devenit cetățean austriac și controversa privind naționalitatea s-a stins :).

 

În fine, vă lăsăm cu câteva imagini, în semn de salut nostalgic, al reclamelor filmelor și a programului proiecțiilor.

 

Cătălin VISCHI

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Ultimele articole

Articole Similare