LECȚIE – Administrația unui orășel din Mureș susține că deszăpezește pe cont propriu, toată iarna, cu un cost de doar 470 de euro/kilometru

STRATEGIE. Administrația din Luduș susține că poate să asigure deszăpezirea pe toată perioada iernii 2018-2019 pe cei 56,53 kilometri de străzi din oraș cu 26.600 de euro (124.000 de lei), adică cu un cost mediu de 470 de euro pe kilometru de stradă. Prețul este posibil datorită faptului că Primăria orașului mureșean va presta acest serviciu cu firmele din subordine (pe partea de străzi cu Direcția Drumuri, Intervenții, Transport și Zone Verzi, iar pe partea de trotuare, parcări, alei și parcuri de joacă cu Administrativ Serv Luduș, operatorul care executa și o parte a serviciul public de salubrizare).
Prețul pare unul cinstit, vă ofer și un argument, pentru comparație: în iarna 2017-2018, orașul maramureșean Cavnic (de dimensiunea Ludușului, însă situat în zona montană și considerat polul căderilor de zăpadă din Maramureș) a plătit pentru întreaga perioadă de iarnă un cost mediu de 745 de euro/pe kilometru de stradă, deszăpezirea fiind efectuată de o firmă privată și fiind considerată la un minim istoric (vă reamintesc că deszăpezirea unui kilometru de autostradă a ajuns în România la peste 5.000 de euro/perioada iernii).
Ce au luat în calcul
În Luduș, deszăpezirea va fi executată cu două buldoexcavatoare, două tractoare și două camioane, care vor presta în oraș (34,5 kilometri de străzi) și în cartierele (sate apărținătoare) Roșiori (14,5 kilometri de străzi) și Gheja (7,6 kilometri de străzi).
Cei care se vor ocupa de deszăpezire în Luduș au zis că au nevoie de 300.000 de kilograme de nisip (echivalentul a 200 de metri cubi) și 200.000 de kilograme de sare, ceea ce ar costa: 60.000 de lei sarea (0,3 lei/kilogram), 10.000 transportul sării, nisipul și transportul acestuia 12.000 de lei (60 de lei/metru cub) și 42.000 de lei combustibilul (7.000 de litri de motorină).
Ce n-au luat în calcul
Conform regulii economice, în stabilirea costului deszăpezirii și combaterii poleiului intră cinci componente: cheltuieli de combustibil, cheltuieli cu materialul antiderapant (nisip și sare – în cazul drumarilor români), cheltuieli de pregătire (anvelope, acumulatori, lubrifianți, antigel, revizii auto și utilaje etc.), cheltuieli cu personalul, profit.
Bun, acum să observăm că din calculul Primăriei Luduș, care a dus la suma de 124.000 de lei, au fost eliminate cheltuielile de pregătire (sunt estimate la 20-22% din costul total), cheltuielile cu personalul (estimate la vreo 20% din costul total) și profitul (în serviciul de deszăpezire se funcționează cu un profit minim de 5%). Așadar, cel mai probabil cei 124.000 de lei vor fi mai mulți cu 45-47%, dacă calculăm valoarea reală a activității de deszăpezire, însă chiar și așa prețul final (undeva la 680 de euro/kilometru/toată perioada iernii) nu e unul gonflat artificial.
Liviu DAMIAN