România necesită măsuri mai drastice pentru decarbonizarea sectorului transporturilor

RAPORT. Un raport recent publicat de Grupul Băncii Mondiale arată că România se confruntă cu provocări semnificative în ceea ce privește decarbonizarea sectorului transporturilor. În ciuda unor eforturi începute, investițiile și politicile actuale nu sunt suficiente pentru a atinge obiectivele climatice pentru 2050. Transportul rutier reprezintă o mare parte a acestei provocări, iar emisiile din acest sector sunt în creștere.

Raportul indică că, deși emisiile totale de gaze cu efect de seră (GES) au scăzut în România în ultimii ani, emisiile din sectorul transporturilor au crescut. Emisiile din transporturi au fost cu 50% mai mari în 2019 față de 2005 și au reprezentat 17% din emisiile totale de GES ale țării. De asemenea, transportul rutier acoperă 96% din emisiile sectorului, iar această dependență de autovehiculele private și camioane reprezintă o problemă semnificativă.

Raportul face o serie de recomandări pentru abordarea acestei probleme:

1. Taxarea diferită a vehiculelor în funcție de emisiile de CO2: Această măsură ar putea încuraja adoptarea vehiculelor cu emisii scăzute și ar putea aplica taxe mai mari asupra vehiculelor cu emisii ridicate. De asemenea, se propune aplicarea acestor taxe și la vehiculele second-hand importate.

2. Dezvoltarea de căi ferate de mare viteză: Raportul sugerează explorarea dezvoltării de căi ferate de mare viteză, deoarece România nu dispune încă de astfel de infrastructură. Aceasta ar contribui la reducerea dependenței de transportul rutier.

3. Promovarea mobilității active și a transportului public în zonele urbane: Se sugerează priorizarea mobilității active și a transportului public în zonele urbane. Aceasta ar putea include crearea de spațiu dedicat pentru transportul public, îmbunătățirea infrastructurii pentru biciclete și promovarea unei schimbări modale spre transportul public și mobilitatea activă.

4. Electrificarea vehiculelor și a flotelor de transport cu utilizare intensă: Se recomandă accelerarea procesului de electrificare a vehiculelor. Pentru România, acest lucru ar implica și implementarea de măsuri țintite pentru piața de vehicule second-hand.

5. Reducerea emisiilor din transporturile cu camioane: Dezvoltarea treptată a camioanelor cu emisii zero și promovarea utilizării acestora poate contribui semnificativ la reducerea emisiilor din sectorul transporturilor.

6. Infrastructura de încărcare pentru vehiculele electrice: Raportul subliniază importanța extinderii infrastructurii de încărcare accesibilă public pentru vehiculele electrice. Sprijinul financiar public pentru această infrastructură ar trebui consolidat.

7. Schimbarea modului de colectare a veniturilor pentru transport: O schimbare în modul de colectare a veniturilor de la utilizatorii de transport este necesară pentru a compensa reducerea veniturilor din taxele pe combustibili și pentru a susține o tranziție mai eficientă către vehicule cu emisii reduse sau zero.

Aceste măsuri ar putea contribui semnificativ la reducerea emisiilor de gaze cu efect de seră din sectorul transporturilor și ar ajuta România să avanseze către atingerea obiectivelor climatice pentru 2050. Totodată, ele ar avea un impact pozitiv asupra calității aerului și a calității vieții locuitorilor, contribuind la dezvoltarea unui sistem de transport mai durabil și mai eficient.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Ultimele articole

Articole Similare