STRATEGIE IMPUSĂ – Consiliul Județean Mureș a schimbat modelul de afaceri al Parcului Industrial: de ce impun obținerea profitului

0
161
Parcul Industrial Mureș

MODIFICARE. Consiliul Județean Mureș, acționar majoritar al unicului parc industrial din județ (cu 91,62% din capitalul social – diferența de 8,38% fiind împărțită între Ungheni, Luduș, Sânpaul și Iernut), schimbă strategia în privința firmei prin care administrează Parcul Industrial Mureș, impunând conducerii să obțină profit.

 

Dacă până acum, politica de investiții și management se baza pe dezvoltarea economică în zonă (prin atragerea investitorilor și punerea la dispoziția firmelor rezidente în Parcul Industrial din Vidrasău a infrastructurii), de acum încolo orice intenție de finanțare din fonduri publice intră sub incidența legislației europene și naționale a ajutorului de stat.

 

Pentru ca majorarea capitalului social și realizarea unor investiții din fonduri publice să nu fie considerate ajutor de stat este nevoie de efectuarea Studiului Testului Investitorului Privat Prudent (TIPP), prin care autoritatea publică demonstrează că acționează ca un investitor privat, banii investiți fiind obligatoriu de recuperat din profitul generat de respectivele investiții. Practic, decizia de a schimba strategia este impusă, în principal, de normativele europene care pun pe plan de egalitate parcurilor industriale publice constituite în urma finanțărilor din fonduri nerambursabile și parcurile industriale construite și susținute din surse private.

 

Până acum, era relativ simplu (și inechitabil), sursele de finanțare publice erau recuperate parțial din veniturile proprii ale parcurilor industriale publice, formate în principal din redevențe și taxe de administrare (obținute în urma contractelor încheiate de societatea administrator și firmele rezidente a Parcului).

 

De acum, pentru a se putea dezvolta și extinde teritorial, parcurile industriale publice sunt obligate să-și diversifice sursele de venituri și să nu aștepte cu mâna întinsă ca investițiile să fie făcute exclusiv din alocările din bani publici. Astfel, multe parcuri publice au devenit furnizoare de utilități (energie electrică), activități de cercetare științifică, dezvoltare tehnologică și inovare, asigurându-și venituri și profit în creștere, care poate fi utilizat la dezvoltarea parcului.

 

Mai simplu spus, dacă vechiul model de afaceri al Parcului Industrial Mureș s-a bazat la venituri doar pe redevențe și taxe de administrare, de acum încolo administratorii trebuie să-și probeze abilitatea de a identifica și alte surse de venituri.

 

La sfârșitul anului 2018, conform raportărilor societății, în Parcul industrial Mureș erau rezidente 11 firme, care totalizau 1.821 de angajați.

Parcul Industrial Mureș a fost edificat, din fonduri europene, în 2005, pe 44,7 hectare în satele Vidrasău și Chirileu, în vecinătatea Aeroportului Transilvania. În 2018, firma care administrează Parcul Industrial Mureș a obținut cel mai mare profit din istoria societății, 1,8 milioane de lei (după ce în 2017 a raportat o pierdere de peste 1 milion de lei).

 

Liviu DAMIAN



ATENȚIONARE! * Articolele de pe acest site sunt proprietatea autorului msnews.ro și sunt protejate de Legea nr.8/1996 privind dreptul de autor și drepturile conexe. Conținutul fiecărui articol poate fi preluat în limita a 500 de caractere, cu citarea sursei și inserarea vizibilă a link-ului către articolul respectiv. În caz contrar, autorul textului preluat fără respectarea condițiilor se va adresa instanțelor de judecată. Vă mulțumim pentru înțelegere.

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here