E GATA! – Transilvania Motor Ring, circuitul de viteză auto-moto de pe Dealul Cerghidului, va fi recepționat după 12 ani și 12,6 milioane de euro investiți

INVESTIȚIE. În urmă cu 12 ani, Consiliul Județean (CJ) Mureș prelua de la Ministerul Apărării Naționale un teren de 34 de hectare, situat pe Dealul Ceghidului, unde avea să edifice un parc auto pentru sporturi cu motor – circuit botezat ulterior Transilvania Motor Ring. De atunci, copiii de la grădiniță au terminat liceul, s-au schimbat trei președinți ai instituției care administrează județul (Lokodi Edita Emőke, Ciprian Dobre și Péter Ferenc), s-a schimbat constructorul, s-au purtat zeci de procese în instanțele de judecată (unele nefinalizate nici astăzi), s-au cheltuit peste 12,6 milioane de euro (62% din această sumă fiind din bugetul județului Mureș, finanțarea europeană fiind pierdută), iar DNA a demarat un proces de corupție, cu trei inculpați, aflat încă pe rolul Tribunalului Mureș.

 

 

 

 

În sfârșit, s-a terminat!

 

Dacă privim partea plină a paharului, noutatea e asta: săptămâna viitoare, CJ Mureș recepționează, în sfârșit lucrarea. Probabil se va sparge și o sticlă de șampanie, așa, ca la lansarea la apă a unui vas, să fie-ntr-un ceas bun. Anunțul oficial a fost făcut de actualul președinte al instituției, Péter Ferenc, același care a anunțat finalizarea lucrărilor chiar după Crăciunul anului trecut, explicând de ce nu va recepționa lucrările decât după 90 de zile: în ziua în care se pregăteau să recepționeze această lucrare ce pare blestemată s-a surpat o bucată din deal.

 

 

În consecință – după procesul DNA în această speță se suflă și-n iaurt -, s-a comandat încă un studiu de fezabilitate care să conchidă dacă tasarea terenului (într-o zonă laterală) se repercutează și asupra pistei. Dacă v-ați aruncat calendarul de anul trecut, ca orice om cu toate țiglele pe acoperiș, vă reamintesc că din 28 decembrie 2017 (data anunțului) și până acum au trecut 178 de zile, adică puțin mai mult de 90 de zile (de două ori!), dar în Ardeal, știm, timpul se scurge mai lent și, în fond, cum s-a așteptat 12 ani, ce mai contează o zi, două-n plus. Să fie bine, să nu fie rău!

 

Practic, ăsta-i anunțul (s-a terminat lucrarea și se recepționează săptămâna viitoare), iar dacă doriți să parcurgeți provestea cronologică a acestei investiții ce părea să nu se mai termine, vă invit să o faceți în continuare, mai ales că e una edificatoare despre cum se mișcă lucrurile atunci când în jocul pușculițelor se intercalează bani mulți.

 

Cronologia unei lucrări blestemate

 

2006: Consiliul Judeţean Mureş a intrat în posesia terenului de peste 34 de hectare. Se întocmește studiul de fezabilitate.

 

2008: Spre sfârșitul anului se depune cerere de finanțare a proiectului (prin Programul Operaţional Regional 2007-2013, așadar bani europeni). Începe realizarea proiectului tehnic.

 

2010: În 13 mai, se semnează contractul de finanţare în valoare de 58.132.283,17 lei, din care 20.524.152,5 lei finanţare europeană (prin POR) şi 26.521.842,5 lei + TVA de 11.086.288,17 lei, cofinanţare a CJ Mureş. Se face publicitate și licitaţii (unele anulate, reluate etc.).

 

2011:  În 23 august, se semnează contractul de lucrări cu asocierea de firme italiene Cooperativa Edile Appennino, Kasim Emaka şi Morani Impex. În 28 septembrie se predă amplasamentul constructorului (liderul de asociere e specializat în edificarea pistelor de aeroport și circuite asfaltate – în trecut a lucrat la reabilitarea pistei aeroportului din Cluj-Napoca). Conform contractului, lucrarea trebuia terminată în 23 septembrie 2013 (în 24 de luni, dar a fost terminată în 28 decembrie 2017).

 

2013: La începutul anului, CJ Mureș face primele notificări către executant, înștiințându-l că întârzierea finalizării lucrărilor va duce la aplicarea penalităţilor. În martie, constructorul semnalează probleme tehnice (terenul se surpă). Septembrie, termenul de predare a lucrărilor nu e respectat, acestea fiind realizate doar în procent de 62%, și se solicită prelungirea contractului până în 30 noiembrie. CJ Mureș acceptă. Pe șantier se sistează lucrările. În 30 noiembrie, stadiul realizat e tot de 62%. Constructorul solicită o nouă prelungire a contractului până la 30 iunie 2014. CJ acceptă.

 

2014: La sfârșitul celei de-a doua prelungiri lucrările sunt realizate doar în procent de 67%. CJ Mureș reziliază contractul. Constructorul refuză să predea amplasamentul și continuă să lucreze până în octombrie. Încep procesele dintre CJ și constructor.

 

2015: Pe șantier nu se mai lucrează. În decembrie, CJ Mureș alocă din bugetul județului suma de 35.790.000 de lei pentru finalizarea proiectului. La scurtă vreme, pe 15 decembrie, DNA îi trimite în judecată într-un dosar de corupţie vizând Transilvania Motor Ring, pe fostul secretar de stat din Ministerul Dezvoltării Regionale şi Turismului, Rozemarie Gudrun Isis Olănescu (fostă Fayed şi Kapp), şi pe oamenii de afaceri Remus Benţa şi Viorel Pătrana. DNA susține că mureșeanul Bența i-a oferit mită lui Olănescu (prin Pătrana, pastor adventist și administrator de firmă) pentru a-i presa în 2011 pe italienii care au câștigat execuția lucrării să i-o subcontracteze lui. Dosarul este în al treilea an pe rolul instanței (Tribunalul Mureș), ultima amânare fiind pentru completarea probațiunii prin audierea unui martor al DNA – următoarea înfățișare este pe 26 septembrie 2018.

 

 

2016: În 8 ianuarie, Curtea de Apel Tîrgu Mureş a dispus evacuarea constructorului din amplasament. În 4 februarie, constructorul este evacuat de pe amplasament de un executor judecătoresc. În iunie, lucrările sunt continuate de asocierea de firme locale Contranscom Benţa SRL (chiar firma lui Bența, cel acuzat de DNA că a dat șpagă secretarului din ministerul condus pe atunci de Elena Udrea să îi forțeze pe italieni să-i subcontracteze lucrarea) şi Beta Cops SRL.

 

2017: În 28 decembrie, președintele CJ Mureș, Péter Ferenc, anunță că lucrările sunt finalizate. Nu poate semna recepția lucrării, pentru că exact în acea zi alunecă o bucată din teren (din apropierea pistei). Se dispune un studiu de fezabilitate. Recepția e amânată cu 90 de zile, până la sfârșitul lunii martie 2018.

 

2018: Trece martie, trece aprilie, trece mai. Final de iunie, Péter Ferenc anunță că recepționează lucrările.

 

 

Transilvania Motor Ring

 

Circuitul are 3,7 kilometri lungime, acces din DJ 151B, parc auto, 11 boxe, parcări, spaţii pentru administraţie, tribună, restaurant, depozite, centru medical, centru de informare. Urmează să fie deservit de aproximativ 35 de angajați permanenți. A costat echivalentul a peste 12,6 milioane de euro. Care este scopul acestei investiții, în afară de distracție? Creșterea gradului de turiști în orașul Ungheni. Cine ne spune  asta? Proprietarul (CJ Mureș), care a dispus plata a aproximativ 30.000 de euro pentru firma care face un studiu care să-i spună cum e mai bine să administreze circuitul (adică să-și facă un serviciu sau o firmă CJ Mureș, ori să-l concesioneze unui privat). În cererea de oferte, e menționat că obiectivele administrării sunt legate exclusiv de turism și de menținerea celor 35 de locuri de muncă.

 

Cătălin VISCHI

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Ultimele articole

Articole Similare