Afacerea Schuster: Misterele gropii de gunoi de la Sighișoara (3)

În primele două episoade ale anchetei Afacerea Schuster am arătat o serie de factori care au dus la un profit văzut și unul nevăzut al companiei din Sighișoara. În ordinea întâmplărilor favorabile firmei au fost incendiile apărute din senin, care mistuiau zeci sau sute de tone de gunoi la fiecare aprindere, cum înălțimea celulei trei (unica folosită) depășea înălțimea cu mult (ceea ce presupune mai multe deșeuri decât e prevăzută capacitatea) și prelungirea prin procese a unor avize anulate de autorități. Plus încălcarea regulilor stabilite de Garda de Mediu. În acest episod ne vom opri la o schemă de sustragere de la plata taxelor, așa cum ne-a fost dezvăluită de sursele noastre confidențiale. Iar la final o știre de ultimă oră care pune capac acestei afaceri cu gunoi. Pe moment.

Cum ar fi fentat plata taxelor

Chiar și pentru cei care nu se pricep la astfel de afaceri cu gunoi, schema este destul de simplă. Încarci deșeurile de la o firmă sau instituție, le duci la un depozit cu documentele obligatorii, dar nu declari și nu ștampilezi Anexa3. Astfel, încasezi de la cel care vrea să scape de gunoi și de la cel care vrea să-l depoziteze.

Mai mult, uneori se descărca gunoi care ar fi provenit de la groapa de gunoi de la Sighișoara, dar el era adus din județul Cluj. Într-un astfel de moment, fostul primar din Bălăușeri a surprins un transport ciudat și a făcut plângere la Garda de Mediu. L-am întrebat pe fostul edil Istvan Sagyelo dacă-și amintește detaliile, dar a spus că nu.

Documentele invizibile

Sursele noastre ne-au prezentat documentele care nu erau clare. Aveți așadar în facsimil Anexa 3 neștampilată de Schuster, de parcă nu s-a dus nimic. Uneori însă documentul era ștampilat, dar nu era înregistrat în contabilitate, potrivit altor surse confidențiale, care ne-a explicat la fel de simplu cum. Pur și simplu nu păstrau niciun exemplar din documente, ci le retrimiteau prin șoferi, chiar dacă erau ștampilate de portar. Pentru că nu erau înregistrate aceste cantități, taxele erau evitate, a mai afirmat o sursă. Reamintim că o mașină poate avea până la 30 de tone, iar pentru fiecare tonă se plătesc taxe de până la 200 de lei, ca medie. Astfel, banii primiți de la furnizorul deșeurilor rămâneau neatinși de taxe. Ceea ce la un calcul simplu ar duce la un profit de circa 10.000 de euro zilnic, cum susțin sursele, dar este vorba până la urmă de cantitatea depozitată astfel. Sunt patru județe care au alimentat groapa de la Sighișoara, iar uneori erau 15 mașini pe zi, alteori mai multe.

Am încercat la fiecare amănunt din anchetă să discutăm cu administratorul firmei, Maria Strava Andreescu, dar de fiecare dată rămânea conversația în aer din lipsa semnalului.

Schuster rămâne fără depozit și fără colectarea din oraș

După ce Agenția de Mediu Mureș a retras avizul de mediu, dar compania tergiversează lucrurile în instanță, acum, Primăria Sighișoara a refuzat să prelungească contractul de colectare a deșeurilor. Viceprimarul Bogdan Burghelea (de la Sighișoara) ne-a explicat de ce a considerat că nu este oportun să prelungească afacerea cu Schuster Ecosal SRL. Noi dorim să intrăm în managementul integrat al deșeurilor, iar prelungirea contractului ar fi însemnat să ne încălcăm obligațiile din spațiul intracomunitar. Așadar, pe 23  octombrie este ultima zi în care oficial Schuster poate ridica gunoiul. Apoi așteptăm de la ADI-ECOLECT să ne pună la dispoziție o altă firmă cu care să ne facem treaba, ne-a declarat viceprimarul Burghelea.

Notă: Primele două episoade pot fi citite aici și aici.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Ultimele articole

Articole Similare