INEDIT – Povestea mureșencei Valeria Mircea-Ionescu, prima femeie pilot din Ardeal

REMEMBER. Povestea asta e de pe vremea când nu era inventat termenul care definea o femeie care deținea brevet de pilot, așa că acesteia i se spunea simplu: pilotă. La fel ca plapumei.

„Zborul este o necesitate a vieții moderne. Ritmul vieții reclamă omului de astăzi reducerea timpului și a spațiului. Strănepoții noștri se vor naște cu instinctul zborului în sânge”, spunea tânăra mureșeancă, Valeria Mircea-Ionescu, cea care a devenit la vârsta de 20 de ani prima ardeleancă licențiată ca pilot civil și care împreună cu soțul ei au format prima familie de piloți din România.

 

Valeria Mircea s-a născut în comuna Pietriș-Mureș și s-a căsătorit cu ofiţerul aviator Gheorghe Ionescu-Sidef. În scurt timp, atrasă iremediabil spre încercările icarilor moderni, a urmat primul curs al recent înființatei școlii de piloți civili și în 1934 a obținut brevetul de pilot gradul II, șeful școlii, comandorul Celăreanu numind-o „cel mai distins elev al școalei, care s-a clasificat prima atât la cursurile teoretice, cât și la probele de zbor” – ultimele, raiduri de 300-500 de kilometri, date în noiembrie 1934, în condiții atmosferice grele.

 

Imediat după ce a intrat în posesia brevetului de pilot civil, Valeria Mircea-Ionescu a anunțat că intenționează să-și procure un avion cu care să participe la mitinguri internaționale de zbor acorbatic. De altfel, în 1935, ziarul local „Gazeta Mureșului”, prin vocea lui Ion Lebădă, cerea mureșenilor să doneze bani societății Asociația Română pentru Propaganda Aviației (ARPA) Mureș, în scopul de strânge fondurile necesare achiziției unui avion ce ar fi urmat să fie botezat „Mureș”.

 

 

Acel avion ar fi urmat să fie dăruit „pilotei” Valeria Mircea-Ionescu „și atunci județului Mureș îi va reveni meritul de a fi dat țării prima aviatoare ardeleană cu avion cu tot”. În anul 1938, în Concursul aerian al Micii Înţelegeri (România, Iugoslavia, Cehoslovacia),Valeria Mircea-Ionescu a câștigat Cupa Federației Aeronautice Române și Cupa orașului Brno şi al doilea trofeu la categoria I, acordat de Aeroclubul Cehoslovaciei – concursul s-a desfășurat pe un traseu dificil, de 4.000 km, 44 de avioane fiind aliniate la startul acestuia (25 cehoslovace, 11 iugoslave şi 8 româneşti).

 

Cătălin VISCHI

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Ultimele articole

Articole Similare