OFICIAL – În ce faze sunt centurile rutiere ocolitoare ale municipiilor din județul Mureș: Târgu Mureș, Reghin, Sighișoara, Târnăveni

0
829

CENTURI RUTIERE OCOLITOARE. În județul Mureș NICIUNUL dintre cele 4 municipii (Târgu Mureș, Reghin, Sighișoara, Târnăveni) nu au o variantă rutieră de ocolire în sensul real și tehnic. Din timp în timp, îndeosebi în preajma alegerilor electorale, se recită public că, vorba cântecului, “oficial ne merge bine”, avansându-se date/termene de finalizare optimiste.

 

Scrierea de față face o trecere în revistă a fazelor în care se află în acest moment proiectele celor 4 centuri rutiere de ocolire ale municipiilor din județul Mureș, așa cum sunt acestea înscrise în documente oficiale asumate de instituția decidentă în problematică (respectiv Ministerul Transporturilor).

 

Târgu Mureș

 

Varianta de ocolire a municipiului Târgu Mureș a fost proiectată cu o lungime de 11,6 kilometri (din estul municipiului reședință de județ până în partea nordică, la intrarea în localitatea Ernei, la aproximativ 4 kilometri de oraș), pe teren drept (ușor). Lucrările au început în octombrie 2014 și trebuia finalizată în octombrie 2016 (!), dar la împlinirea a 9 luni de sarcină s-a născut o frumoasă suspendare a lucrărilor și totul a rămas în aer. Obiectivul a avut (recent) dedicat un articol aparte, ale cărui date/detalii pot fi consultate AICI.

 

Este proiectat cu două benzi de circulație, iar pe traseu sunt cinci poduri – mă, rog, poduri… treceri peste pârâurile Pocloş, Şaivari, Tofalău și Hoşuba (două) -, două pasaje și un viaduct, iar intersecţiile cu DN 13 şi DN 15 sunt prevăzute cu sens giratoriu.

 

Stadiul actual: este în licitație actualizarea documentației tehnice (lucrarea este gestionată de CNAIR, prin Direcția Regională Drumuri și Poduri Brașov), ne aflăm în perioada de ofertare (până în 26 aprilie 2021). În articolul care are exclusiv acest obiectiv ca subiect, aveți argumentele pentru care msnews a avansat ca data cea mai optimistă pentru finalizare efectivă (punerea în funcțiune) a centurii rutiere de ocolire a municipiului Târgu Mureș ar fi primăvara anului 2025 (dacă toate fazele funcționează perfect, dacă constructorul e serios, dacă statul e solvabil, adică dacă are/alocă bani pentru plata la timp a lucrărilor).

 

Reghin

 

Centura rutieră a municipiului Reghin (varianta de ocolire, în denumire oficială/tehnică) este, la fel, o poveste cu o istorie îndepărată, considerată necesară pentru orașul este tranzitat cu o frecvență măsurată de circa 3.500 de autovehicule pe zi.

 

Istoria acestui proiect pornește cu elan politico-proletar faptic din octombrie 2004, când Guvernul a aprobat indicatorii tehnico-economici ai obiectivului de investiţii și i-a publicat în Monitorul Oficial, ulterior (în anii 2009, 2012, 2013, 2018) emițându-se mai multe hotărâri de Guvern care modificau sau completau anexe ori alte particularități ale proiectului inițial.

 

Proiectul prevede ca în Reghin varianta ocolitoare rutieră să se “înțepe” în DN 16 şi DN 15. Până acum s-au făcut… hârtii, care actualizau, completau, modificau etc. – cele mai recente, în mai 2019 a fost lansată licitația pentru completarea Studiul de Fezabilitate (lucrarea a fost atribuită în decembrie 2019 sereleului TPF Inginerie, care a avut timp 11 luni să finalizeze SF-ul și să obțină avize și acorduri/autorizații, oamenii au fost serioși și în decembrie 2020 au finalizat SF-ul, conform Ministerului Transporturilor).

 

În acest an trebuiau aprobați noii indicatori tehnico-economici și trebuie emisă Hotărâre de Guvern pentru exproprieri (iar apoi deciziile de expropriere), dar deocamdată suntem la faza de studii, audit etc. Așadar, stadiul actual: este în curs de elaborare Auditul de Siguranță Rutieră Stadiul 1, care are ca termen de finalizare sfârșitul acestei luni (30 aprilie 2021).

 

Conform unei simulări msnews, bazată de informanții a unor consultanți specializați, o variantă optimistă de finalizare/punere în funcțiune a centurii rutiere Reghin ar fi în toamna anului 2025 (cu condiția ca atribuirea contractului de execuție efectivă să se semneze cel târziu la începutul anului 2023).

 

Sighișoara

 

Și acestui obiectiv i-am dedicat (recent, ca unic subiect) un articol special, aveți detalii AICI. Varianta de ocolire a municipiului Sighișoara este în acest moment, conform documentelor oficiale, în stadiul de finalizare a documentației de inițiere a procedurii de licitație pentru proiectare și execuție (este cel mai avansat proiect dintre cele 4 din județul Mureș).

 

Conform Ministerului Transporturilor, procedura de licitație a proiectării și execuției va fi inițiată în această lună (aprilie 2021) – răspunde CNAIR, prin DRDP Brașov (organismul regional care coordonează activitatea și în județul Mureș).

 

Varianta rutieră de ocolire a municipiului Sighișoara a fost inclusă în Master Planul General de Transport are un traseu pe o lungime de 13 kilometri și este  estimat la peste 391 de milioane de lei (sumă care include TVA) – se încearcă decontarea ulterioară a proiectului din fonduri UE, cel mai probabil investiția fiind suportată în fază inițială, în totalitate, de la bugetul de stat, prin bugetul Ministerului Transporturilor, Infrastructurii și Comunicațiilor.

 

În cazul cel mai optimist (cele mai favorabile conjuncturi), obiectivul ar urma să fie finalizat/pus în funcțiune la finalul primăverii anului 2024.

 

Târnăveni

 

Deși este cel mai mic municipiu din județul Mureș, Târnăveni are o variantă ocolitoare (DJ 107 D), însă nu o centură rutieră în accepțiunea reală/tehnică, pentru că respectiva șosea este utilizată doar în cazul rutei interjudețe Alba – Sibiu, nefiind legată nici de segmentele de autostradă, nici de drumul național care face legătura între Iernut – Târnăveni – Mediaș (DN14A).

 

Pentru o variantă ocolitoare a municipiului Târnăveni NU se face nimic în acest moment (nu există nici măcar în stadiul de proiectare), implicit nu poate fi asumat un termen (nici măcar optimist) de finalizare a ceva pe care niciun decident nu și-a propus să-l facă.

 

Cătălin VISCHI, Liviu DAMIAN, Vali STOICA



ATENȚIONARE! * Articolele de pe acest site sunt proprietatea autorului msnews.ro și sunt protejate de Legea nr.8/1996 privind dreptul de autor și drepturile conexe. Conținutul fiecărui articol poate fi preluat în limita a 500 de caractere, cu citarea sursei și inserarea vizibilă a link-ului către articolul respectiv. În caz contrar, autorul textului preluat fără respectarea condițiilor se va adresa instanțelor de judecată. Vă mulțumim pentru înțelegere.

LĂSAȚI UN MESAJ